Gereden: Ferrari 488 Spider

Snelste open Ferrari ooit

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 SpiderFerrari 488 SpiderFerrari 488 SpiderFerrari 488 SpiderFerrari 488 SpiderFerrari 488 SpiderFerrari 488 Spider
Het was natuurlijk alles behalve een verrassing dat Ferrari na de komst van de 488 GTB ook met een dakloze variant kwam. In belangrijke markten als Californië is een Spider natuurlijk een absolute must. We reden de bloedsnelle cabrio vandaag in Italië.

Vanaf zijn eerste presentatie voelde de Ferrari 488 GTB als een antwoord op de McLaren 650S. De enorme kracht van de McLaren was iets waar Ferrari met zijn 458 niet meteen een antwoord op had, maar met de 488 GTB deed het merk onmiddelijk weer mee als het gaat om pure acceleratiemacht.

In de 488 Spider vinden we precies dezelfde aandrijflijn, dus een 3,9 V8 met twee turbo's, goed voor een waanzinnige 670 pk. De motor haalt door tot 8.000 tpm, wat voor een atmosferische motor al veel is, laat staan voor een turboblok! Evengoed is het ietsje minder dan de 9.000 toeren die de 4,5-liter V8 uit de 458 Italia haalde. De tegenprestatie merk je meteen als je het gaspedaal vloert. Deze auto is niet een beetje sneller dan de 458 Spider, het verschil is gigantisch. Los van de huidige generatie hypercars is het enkel de McLaren 675 LT die een vergelijkbare schok teweegbrengt. De g-kracht is enorm en alle noodsignalen in je hersenen zeggen dat je van je gas moet. De sprinttijd van nul naar 200 km/h van 8,7 seconden zegt genoeg.

De Spider is extreem belangrijk voor Ferrari. In grote markten als Duitsland, de VS en Engeland, worden er zelfs méér Spiders dan coupé's verkocht van de V8-sport modellen (wereldwijd is de coupé wel in de meerderheid), en vervolgens rijden de Spider-rijders ook nog eens meer kilometers met hun auto dan de coupé-bezitters.

Het geluid is donker en agressief en met het dak open niet alleen goed hoorbaar voor omstanders, maar ook achter het stuur. Om het karakter van een atmosferische motor na te doen, heeft Ferrari net als in de California T het koppel per versnelling begrensd, zodat de acceleratie toeneemt als je in hogere toeren komt. Met het geluid hebben ze iets vergelijkbaars gedaan: onder de 3.000 tpm klinkt het blok donker en zwaar, maar hoe hoger je komt, hoe harder en indringender de sound.

In een stille vallei hoor je van heinde en verre waar collega-journalisten bezig zijn. Ja, het schelle van auto's als de F430 en de 458 is weg, en ondanks het indringende van deze 488 Spider gaan we dat toch missen. Maar dat is pas als je bent bijgekomen van de weerzinwekkende acceleratie, die eerder enkel een auto als de LaFerrari liet zien.

Lees de volledige rij-impressie van de Ferrari 488 Spider in GTO 4, die eind dit jaar uitkomt.

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.