Gereden: De nieuwe Jaguar XJ

Jaguar XJ
Wij deden de eerste rij-indrukken op met de nieuwe Jaguar XJ, die begin mei in de showroom zijn opwachting zal maken.

Wij deden de eerste rij-indrukken op met de nieuwe Jaguar XJ, die begin mei in de showroom zijn opwachting zal maken.

De zevende generatie van de XJ is de meest geavanceerde Jaguar tot nu toe. De grote sedan heeft nu een volledig aluminium carrosserie. Daar waar een ander fabrikant van aluminium auto's, Audi, heeft gekozen voor een space-frame-opzet, daar maakt Jaguar gebruik van een zogenaamde monocoque-constructie. Audi's spaceframe is gelast, terwijl de monocoque van Jaguar met behulp van lijm en klinknagels in elkaar wordt gezet. De nieuwe XJ is weliswaar – hoe kan het ook anders – langer en hoger dan z'n voorganger, maar wel een stuk lichter. De XJ6 weegt nu 1545 kilogram, en legt daarmee circa 200 kilo minder in de schaal dan de vorige XJ. Jaguar claimt bovendien dat de nieuwkomer zo'n zestig procent stijver is dan het model dat hij aflost.
Dankzij die gewichtsbesparing kon de zescilinder motor terugkeren. De XJ6 met 3,0-liter V6 neemt de plaats in van de 3,2-liter V8 uit de vorige editie van de XJ. Naast de drie voor de XJ nieuwe V8'en lijkt de zespitter op papier te

verbleken. De praktijk is echter anders. Tijdens een eerste kennismaking valt de XJ helemaal niet tegen; en dat is een understatement. In het dagelijks gebruik voldoet de 240 pk sterke krachtbron uitstekend. De sprint van 0 naar 100 km/h is volgens de fabrieksspecificaties in ruim acht seconden gepiept. Het

motorvermogen wordt via een automatische zestraps ZF-versnellingsbak naar de achterwielen geleid.

De kleinste V8, de 3,5 liter is de jongste loot aan de achtcilinderfamilie van Jaguar. Met een vermogen van 262 pk laat 'ie de XJ uiteraard grotere stappen nemen dan de V6, maar de eerste doet de laatste niet vergeten. De 4,2-liter V8 maakt al langer deel uit van Jaguar's motorengamma. Met 300 pk is 'ie in theorie een stuk kwieker dan de 3,5, maar in de dagelijkse praktijk voel je geen wereld van verschil. Dat voel je wel als je overstapt naar de geblazen 4,2-liter XJR. Maar liefst 400 pk heb je tot je beschikking.

De XJ steekt degelijk in elkaar. De carrosserie is vrij van rammels en piepjes. Het is opmerkelijk stil binnenin. Zet de sokken erin en de Jag weet je minder te overtuigen. Het ontbreekt hem bij hoge tempi aan stabiliteit. Vooral de achterhand voelt dan licht en enigszins wiebelig aan en dat spoort je aan niet tot het uiterste te gaan in fel bochtenwerk. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt, want je rijdt ongemerkt erg hard met de Jag. In tegenstelling tot de overige exponenten van de XJ-stam ligt de XJR dankzij z'n sportonderstel als een blok op de weg.

Het nieuwe vlaggenschip van Jaguar staat begin mei in de showroom voor een vanafprijs van € 82.550.

Prijzen Jaguar XJ
XJ6 3.0 € 82.500
XJ6 3.0 Sport € 91.900
XJ6 3.0 Executive € 92.400
XJ8 3.5 € 93.350
XJ8 3.5 Sport € 99.800
XJ8 3.5 Executive € 100.300
XJ8 4.2 Executive € 106.250
XJR € € 124.400
Super V8 € 147.450

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.