Gereden: Dacia Duster

Dacia Duster
Als je lak hebt aan 'lifestyle' en gewoon een ruime, comfortabele SUV zoekt, is de Dacia Duster een goede optie. Alleen: echt goedkoop was hij door zijn verouderde benzinemotor niet meer. Een uitgebreide facelift brengt daar verandering in.

Bij de facelift van de Duster ruimde de oude 1.6 ruimde het veld voor een moderne 1,2 liter turbomotor, die uiteraard afkomstig is van moederbedrijf Renault. Hoewel hij 20 pk meer in huis heeft dan de motor die hij vervangt, is de 1.2 TCe als gevolg van zijn fors lagere CO2-uitstoot (145 g/km) maar liefst 2.500 euro goedkoper dan de 1.6 die hem voor ging in het meest eenvoudige uitrustingsniveau. Dat is voortaan overigens de Ambiance, de bij Renault intern 'Duster Duster' geheten 'crisisversie' van voorheen is verleden tijd. Het belangrijkste nieuws bij deze upgrade is toch wel het feit dat ESP voortaan tot de standaarduitrusting behoort, waarmee Dacia een belangrijk kritiekpunt uit de wereld geholpen heeft.

Lekker stil

De Dacia-ingenieurs hebben er bij de facelift veel aan gedaan om het geluidsniveau in het interieur terug te dringen en daar zijn ze in geslaagd. Door meer geluiddempende materialen toe te passen in onder meer de wielkasten en bij de motorafdekking werd het geluidsniveau binnenin volgens het merk zelfs gehalveerd. We konden niet meten of dat klopt, maar feit is dat het aan boord van de 1.2 TCe inderdaad lekker stil is. Zelfs het windgeruis blijft ondanks het hoge koetswerk keurig binnen de perken. De nieuwe compacte turbomotor is een echte aanwinst. Dankzij een koppel van ruim 200 Nm bij 2.000 tpm is er genoeg kracht voorhanden om de gang er lekker in te houden, meer motor heb je eigenlijk niet nodig voor een gezinsauto als deze waarbij comfort hoger in het vaandel staat dan dynamiek. En met 1.200 kg is de Duster met voorwielaandrijving ook niet al te zwaar, dus wat dat betreft is de 123 pk ruim voldoende.

Allemansvriend
Met deze motorisering is de Duster een comfortabele, ruime en goedmoedige allemansvriend. De lange veerwegen weten de meeste wegellende goed weg te werken en hoewel hij in bochten aardig overhelt, blijft de wegligging heel voorspelbaar. In het grensbereik krijg je uiteraard onderstuur, maar dat voel je ruim op tijd aankomen. Jammer van de (elektrische) stuurbekrachtiging, die doods aanvoelt en erg indirect is. Rond de middenstand reageert de besturing totaal niet op stuurbewegingen. Als alternatief voor de benzinemotor is ook de 1,5 liter dieselmotor leverbaar die we uit onder meer de Mégane kennen, maar de importeur verwacht dat slechts 3 procent van de kopers voor een zelfontbrander zal gaan.

De volledige eerste rijtest met de Dacia Duster is te lezen in AutoWeek 50, die vanaf woensdag 11 december in de winkels ligt.

PRIVATE LEASE Dacia Duster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.