Gereden: Citroën Nemo
De toekomst zag er in 2007/2008 zo hoopvol uit voor het cocktail-trio Peugeot Bipper, Fiat Fiorino en Citroën Nemo. Want: leuk om te zien, handig van formaat en natuurlijk vriendelijk geprijsd. Goedkoper autorijden leek niet te kunnen dan met dit vrolijke setje. Maar leg je oor te luisteren bij de importeurs en je hoort het werkelijke, minder florissante verhaal. En dat is dat ze stuk voor stuk de minst goed verkopende bestelauto's in de betreffende gamma's zijn. Reden: teveel concurrentie, vooral uit eigen showroom. Kijk op deze site maar eens naar de marginale prijsverschillen (speciale acties daargelaten) en het grote onderscheid in laadruimte tussen Nemo/Bipper/Fiorino versus Berlingo/Partner/Doblò Cargo.
Laat de Nemo zelf steken vallen? Tuurlijk, maar lang niet genoeg om hem daardoor onsuccesvol te laten zijn. De sterke punten van het concept staan nog fier overeind: sublieme handelbaarheid door de overzichtelijke carrosserie, de puike spiegels en de lichte, uiterst gemakkelijke bediening van de auto. De enige dissonant is de vijfbak, waarmee het vaag schakelen is. Een minpunt dat pas buiten de stad naar voren komt is het motorgeluid, want rond 100 km/h laat de 1,3-liter diesel (75 pk, testverbruik 5,8 l/100 km) een dreun horen, die bij 120 km/h echter alweer goeddeels is verdwenen. Ook de vering en demping maken duidelijk dat de Nemo liever door de stad zoeft dan over de snelweg. De kleine Fransman strijkt hobbels, drempels en kuilen netjes glad, maar die aangename soepelheid bekoop je bij elke op- en afrit met een sterk overhellende koets. Ook als het helemaal niet hard gaat. Een belangrijke bijdrage aan het comfort leveren de prima stoelen en de goede zitpositie, alsmede het opmerkelijk ruime interieur.
Er is helaas weinig aflegruimte en je kunt bij gebrek aan een dashboardkastje (met klep) niets uit het zicht opbergen. De laadruimte is met 2,5 kuub klein naar bestelautobegrippen, maar toch groot genoeg voor een Europallet. En nee, die hoeft er dan echt niet overdwars in. De testauto ontbeerde de praktische schuifdeur rechts, die wel tegen meerprijs van € 250,- leverbaar is. Doen, want zelfs een slechts anderhalve meter diepe laadvloer is echt niet volledig bereikbaar als je bij de achterbumper staat. De Nemo kost vanaf € 11.600,- excl. BTW/BPM. En dan nu de genadeklap: dat is precies € 275,- meer dan je betaalt voor een Berlingo.