Gereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 180 aut. Bus
Bak met goud
De wens om de automatisch schakelende variant van het trio Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota Proace te rijden, leidt ertoe dat we een Jumpy van € 32.350 (ex bpm/btw) in de AutoWeek-garage parkeren. Die prijs is inclusief de vele extra's die op de testauto zijn geschroefd. De basisprijs voor de automatische Jumpy met middellange carrosserie en de Business-uitvoering (topmodel) komt op € 26.250. Citroën levert hem af met onder meer airco, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, parkeersensoren achter, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektrisch inklapbare spiegels en navigatie met real time verkeersinformatie (Citroën Connect Nav, voor 36 maanden). Extra op de gereden auto zijn onder meer xenon, de genoemde lichtmetalen wielen en de voorziening Moduwork. Dit is een klep onder in de scheidingswand, die vanuit de laadruimte toegang geeft tot de cabine. De zitting van de passagiersstoel moet daarvoor omhoog, waarna de vrijgekomen ruimte kan worden benut om lange voorwerpen te vervoeren. De laadlengte neemt dan toe met 116 cm, zodat je in deze middellange Jumpy spullen tot 367 cm kunt meenemen. Vreemd is wel dat de klep onderaan scharniert en daardoor in geopende toestand op de wagenvloer ligt. Dat ziet er nogal kwetsbaar uit. Waarom klapt hij niet omhoog weg, zoals bij andere merken? [update: de klep is uitneembaar en kan veilig worden opgeborgen]
Weinig automaten
De genoemde prijs mag fors lijken, maar in het licht van de markt voor even grote bestelwagens met automaat valt hij gunstig uit. De Volkswagen Transporter met 150 pk en 7-DSG is weliswaar ongeveer even duur als de Jumpy Business, maar standaard beduidend minder luxueus uitgerust. Mercedes-Benz levert de Vito met automaat alleen als 119 CDI (met 7G-Tronic Plus, 190 pk) en die kost vanaf dik 31 mille [update: ook de 114 en 116 CDI zijn er als automaat, prijzen vanaf € 27.543]. Meer automaten zijn er in het segment niet, wel een gerobotiseerde handbak, toevallig ook bij het Jumpy-trio (versie met 95 pk). Kortom, het is de concurrentie die de volautomaat van het Frans-Japanse trio dus extra aantrekkelijk maakt. Los daarvan: die bak in kwestie is prima. Hij is van het klassieke type, dus met koppelomvormer. Het schakelen gaat prachtig soepel; de bak werkt perfect samen met de krachtige 2.0 BlueHDi-motor. Handmatig schakelen kan via stuurpeddels, maar de behoefte daaraan voel je als bestuurder niet. Aardig is dat de bediening van de automaat heel gemakkelijk per draaiknop op de middenconsole geschiedt. Het vermogen van 177 pk klinkt indrukwekkender dan het is; er is amper een prestatieverschil te merken met de handgeschakelde versie met 150 pk/370 Nm. Jammer dat de automaat niet in combinatie met de goedkopere motorvarianten leverbaar is. Het testverbruik komt uit op 7,4 l/100 km. De meerprijs ten opzichte van de handgeschakelde 150 pk-versie is € 2.250. Die automaat is een bak met goud; de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota Proace nemen ermee een bijzondere positie in op de bestelautomarkt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Citroën Holidays-camper is relatief goedkoop
Citroën gaat op de retrotoer: Jumpy wordt ribbelbus
Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper in opgefriste vorm op de bestellijst
Stellantis-busjes kunnen binnenkort achteraf worden omgebouwd tot elektrisch
Peugeot en Citroën vernieuwen elektrische personenbusjes
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25)
Reageren



Citaat: ....Mercedes-Benz levert de Vito met automaat alleen als 119 CDI (met 7G-Tronic Plus, 190 pk)....
Dat is niet correct. Ikzelf rij het nieuwe model Vito 114 CDI met 7G-Tronic Plus, 136pk volautomaat.






Lijkt mij geen straf om in deze bus te gaan rijden.
Prima bedrijf vervoer.


Bedankt voor de correctie: ik wist niet dat de klep uitneembaar was; zelfs bij de persintroductie niet opgemerkt.
@Brompc @Robin Smit
Correct, dank voor de aanvulling, in de Vito-prijslijst staat de automaat pas bij de optiepakketten vermeld, daarom over het hoofd gezien.


2 weken in de garage terwijl mijn 5 jaar oude Jumpy 163 pk met 230.000 km
op de teller buiten service nog nooit in de garage geweest is.
Als het dan toch duits moet zijn dan 1000 x liever een Mercedes.

Citroen heeft hier meer een minibusje neergezet.
Dus heeft ie niet meer dat hoge bestelbus imago zoals z'n voorganger en dat is best een heel goeie zaak.

http://www.autoexpress.co.uk/citroen/c5/97967/citroen-c5-to-be-reborn-in-futuristic-style
Als ze dit doorzetten is Citroen weer echt Citroen!

@Lada Een eerlijke VW ? Waar ?


Hoezo? Omdat er een ster op de neus zit geplakt: hahahaha.

Heb jaren Mercedes gereden als bedrijfsauto altijd met plezier in gereden, waar ik werkte hebben we ook franse produkten gereden maar kon niet tippen aan een Mercedes en dan vooral de service omdat we 24 uur per dag op de weg zaten.



De woorden "VW" en " eerlijk" komen in zinnen toch vooral voor met het woordje "niet" daartussenin.


Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.