Gereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 180 aut. Bus

Bak met goud

Citroën Jumpy automaat
Citroën Jumpy automaatCitroën Jumpy automaatCitroën Jumpy automaatCitroën Jumpy automaatCitroën Jumpy automaat
Een gitzwarte tweezitter met 177 pk, 400 Nm, zes versnellingen en 17-inch lichtmetaal: het zijn specificaties waarmee je je nieuwe auto prima bij je vrienden kunt introduceren. Enkele nuances: je kunt er ook met drie man in, die zesbak is een automaat en de auto zelf een besteller. Druk dat de pret? Integendeel.

De wens om de automatisch schakelende variant van het trio Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota Proace te rijden, leidt ertoe dat we een Jumpy van € 32.350 (ex bpm/btw) in de AutoWeek-garage parkeren. Die prijs is inclusief de vele extra's die op de testauto zijn geschroefd. De basisprijs voor de automatische Jumpy met middellange carrosserie en de Business-uitvoering (topmodel) komt op € 26.250. Citroën levert hem af met onder meer airco, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, parkeersensoren achter, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektrisch inklapbare spiegels en navigatie met real time verkeersinformatie (Citroën Connect Nav, voor 36 maanden). Extra op de gereden auto zijn onder meer xenon, de genoemde lichtmetalen wielen en de voorziening Moduwork. Dit is een klep onder in de scheidingswand, die vanuit de laadruimte toegang geeft tot de cabine. De zitting van de passagiersstoel moet daarvoor omhoog, waarna de vrijgekomen ruimte kan worden benut om lange voorwerpen te vervoeren. De laadlengte neemt dan toe met 116 cm, zodat je in deze middellange Jumpy spullen tot 367 cm kunt meenemen. Vreemd is wel dat de klep onderaan scharniert en daardoor in geopende toestand op de wagenvloer ligt. Dat ziet er nogal kwetsbaar uit. Waarom klapt hij niet omhoog weg, zoals bij andere merken? [update: de klep is uitneembaar en kan veilig worden opgeborgen]

Weinig automaten

De genoemde prijs mag fors lijken, maar in het licht van de markt voor even grote bestelwagens met automaat valt hij gunstig uit. De Volkswagen Transporter met 150 pk en 7-DSG is weliswaar ongeveer even duur als de Jumpy Business, maar standaard beduidend minder luxueus uitgerust. Mercedes-Benz levert de Vito met automaat alleen als 119 CDI (met 7G-Tronic Plus, 190 pk) en die kost vanaf dik 31 mille [update: ook de 114 en 116 CDI zijn er als automaat, prijzen vanaf € 27.543]. Meer automaten zijn er in het segment niet, wel een gerobotiseerde handbak, toevallig ook bij het Jumpy-trio (versie met 95 pk). Kortom, het is de concurrentie die de volautomaat van het Frans-Japanse trio dus extra aantrekkelijk maakt. Los daarvan: die bak in kwestie is prima. Hij is van het klassieke type, dus met koppelomvormer. Het schakelen gaat prachtig soepel; de bak werkt perfect samen met de krachtige 2.0 BlueHDi-motor. Handmatig schakelen kan via stuurpeddels, maar de behoefte daaraan voel je als bestuurder niet. Aardig is dat de bediening van de automaat heel gemakkelijk per draaiknop op de middenconsole geschiedt. Het vermogen van 177 pk klinkt indrukwekkender dan het is; er is amper een prestatieverschil te merken met de handgeschakelde versie met 150 pk/370 Nm. Jammer dat de automaat niet in combinatie met de goedkopere motorvarianten leverbaar is. Het testverbruik komt uit op 7,4 l/100 km. De meerprijs ten opzichte van de handgeschakelde 150 pk-versie is € 2.250. Die automaat is een bak met goud; de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota Proace nemen ermee een bijzondere positie in op de bestelautomarkt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.