AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 180 aut. Bus

Bak met goud

Citroën Jumpy automaat
Citroën Jumpy automaat
Citroën Jumpy automaat
Citroën Jumpy automaat
Citroën Jumpy automaat
Citroën Jumpy automaat
Een gitzwarte tweezitter met 177 pk, 400 Nm, zes versnellingen en 17-inch lichtmetaal: het zijn specificaties waarmee je je nieuwe auto prima bij je vrienden kunt introduceren. Enkele nuances: je kunt er ook met drie man in, die zesbak is een automaat en de auto zelf een besteller. Druk dat de pret? Integendeel.

De wens om de automatisch schakelende variant van het trio Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota Proace te rijden, leidt ertoe dat we een Jumpy van € 32.350 (ex bpm/btw) in de AutoWeek-garage parkeren. Die prijs is inclusief de vele extra's die op de testauto zijn geschroefd. De basisprijs voor de automatische Jumpy met middellange carrosserie en de Business-uitvoering (topmodel) komt op € 26.250. Citroën levert hem af met onder meer airco, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, parkeersensoren achter, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektrisch inklapbare spiegels en navigatie met real time verkeersinformatie (Citroën Connect Nav, voor 36 maanden). Extra op de gereden auto zijn onder meer xenon, de genoemde lichtmetalen wielen en de voorziening Moduwork. Dit is een klep onder in de scheidingswand, die vanuit de laadruimte toegang geeft tot de cabine. De zitting van de passagiersstoel moet daarvoor omhoog, waarna de vrijgekomen ruimte kan worden benut om lange voorwerpen te vervoeren. De laadlengte neemt dan toe met 116 cm, zodat je in deze middellange Jumpy spullen tot 367 cm kunt meenemen. Vreemd is wel dat de klep onderaan scharniert en daardoor in geopende toestand op de wagenvloer ligt. Dat ziet er nogal kwetsbaar uit. Waarom klapt hij niet omhoog weg, zoals bij andere merken? [update: de klep is uitneembaar en kan veilig worden opgeborgen]

Weinig automaten

De genoemde prijs mag fors lijken, maar in het licht van de markt voor even grote bestelwagens met automaat valt hij gunstig uit. De Volkswagen Transporter met 150 pk en 7-DSG is weliswaar ongeveer even duur als de Jumpy Business, maar standaard beduidend minder luxueus uitgerust. Mercedes-Benz levert de Vito met automaat alleen als 119 CDI (met 7G-Tronic Plus, 190 pk) en die kost vanaf dik 31 mille [update: ook de 114 en 116 CDI zijn er als automaat, prijzen vanaf € 27.543]. Meer automaten zijn er in het segment niet, wel een gerobotiseerde handbak, toevallig ook bij het Jumpy-trio (versie met 95 pk). Kortom, het is de concurrentie die de volautomaat van het Frans-Japanse trio dus extra aantrekkelijk maakt. Los daarvan: die bak in kwestie is prima. Hij is van het klassieke type, dus met koppelomvormer. Het schakelen gaat prachtig soepel; de bak werkt perfect samen met de krachtige 2.0 BlueHDi-motor. Handmatig schakelen kan via stuurpeddels, maar de behoefte daaraan voel je als bestuurder niet. Aardig is dat de bediening van de automaat heel gemakkelijk per draaiknop op de middenconsole geschiedt. Het vermogen van 177 pk klinkt indrukwekkender dan het is; er is amper een prestatieverschil te merken met de handgeschakelde versie met 150 pk/370 Nm. Jammer dat de automaat niet in combinatie met de goedkopere motorvarianten leverbaar is. Het testverbruik komt uit op 7,4 l/100 km. De meerprijs ten opzichte van de handgeschakelde 150 pk-versie is € 2.250. Die automaat is een bak met goud; de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota Proace nemen ermee een bijzondere positie in op de bestelautomarkt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 3
zo,nou da's mooi te horen, ik rijd met een bak met goud...(dus daarom is die C5 zo zwaar).
Stefan Janssens
Stefan Janssens
  • 1
De opening in de tussenstand heet Smart Cargo bij de Toyota Proace. Daar is de klep heel eenvoudig weg te halen en klem je hem in de tussenwand in een houder. Dus mogelijk heeft Citroen dat niet, maar ik denk dat Autoweek geen goede uitleg heeft gehad. Overigens, Side bars eronder en hij ziet er nog gaver uit.
Brompc
Brompc
  • 1
@AW,
Citaat: ....Mercedes-Benz levert de Vito met automaat alleen als 119 CDI (met 7G-Tronic Plus, 190 pk)....

Dat is niet correct. Ikzelf rij het nieuwe model Vito 114 CDI met 7G-Tronic Plus, 136pk volautomaat.
Brompc
Brompc
  • 0
Aanvulling: Volautomaat op basis van koppelomvormer. Automaten met (dubbele) koppelingen zijn in feite verfijnde gerobotiseerde handgeschakelde bakken.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Goed ogende auto, heeft niet echt het bestelbusjes uiterlijk (Y)
Elco
Elco
  • 1
Het paneel is inderdaad uit te nemen en aan de andere kant vast te klemmen. Op de foto's zie je de daarvoor bestemde ruimte ook.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Idd dat paneel kan je links op de wand gewoon vast zetten. Autoweek blijf bij de les!
Boerbeest
Boerbeest
  • 1
Looks good!
Lijkt mij geen straf om in deze bus te gaan rijden.
Prima bedrijf vervoer.
Robin 1302051
Robin 1302051
  • 0
De 7G-TRONIC PLUS automaat wordt standaard geleverd op de Mercedes-Benz Vito 119 CDI. Deze zelfde automaat is echter ook leverbaar op de 114 CDI (136pk) en 116 CDI (163pk). Daarmee blijf je dik onder de 30 mille.
Ekeler Jeroen
Ekeler Jeroen
  • 1
@Stefan Janssens @Elco
Bedankt voor de correctie: ik wist niet dat de klep uitneembaar was; zelfs bij de persintroductie niet opgemerkt.
@Brompc @Robin Smit
Correct, dank voor de aanvulling, in de Vito-prijslijst staat de automaat pas bij de optiepakketten vermeld, daarom over het hoofd gezien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fraaie Van. De neus van de Toyota spreekt mij het meeste aan. Jumpy als typenaam vind ik ook wat kinderlijk. Net als Bipper of Tepee. Doe dan toch maar een eerlijke en stoere T6.
TONE
TONE
  • 0
@Lada Niva Urban Mijn buurman met zijn ,,eerlijke en stoere T6'' staat elke
2 weken in de garage terwijl mijn 5 jaar oude Jumpy 163 pk met 230.000 km
op de teller buiten service nog nooit in de garage geweest is.
Als het dan toch duits moet zijn dan 1000 x liever een Mercedes.
Autobahn87
Autobahn87
  • 1
Deze nieuwe Citroen Jumpy vind ik best wel mooi.
Citroen heeft hier meer een minibusje neergezet.
Dus heeft ie niet meer dat hoge bestelbus imago zoals z'n voorganger en dat is best een heel goeie zaak.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ondertussen zijn ze bezig met echt interessante projecten:

http://www.autoexpress.co.uk/citroen/c5/97967/citroen-c5-to-be-reborn-in-futuristic-style

Als ze dit doorzetten is Citroen weer echt Citroen!
Harry Music
Harry Music
  • 0
Prachtige besteller, gaat veel nieuwe klanten opleveren denk ik. Ik heb er zelf alleen nog maar ingezeten en hem eens goed bekeken. Aan alles is gedacht. Persoonlijk is hij mij net ff te groot ,maar wie weet over een paar jaar. In het zwart is hij erg mooi !

@Lada Een eerlijke VW ? Waar ?
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 0
@wim van kampenhout

Heb jaren Mercedes gereden als bedrijfsauto altijd met plezier in gereden, waar ik werkte hebben we ook franse produkten gereden maar kon niet tippen aan een Mercedes en dan vooral de service omdat we 24 uur per dag op de weg zaten.
ScaniaV8fan
ScaniaV8fan
  • 1
En ik ben Mercedes fan daar zal het ook mee te maken hebben dat ik het een mooie en comfortabele bestelbus vind
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mb Vito wordt inderdaad gewoon geleverd met 7 traps automaat met 136/163/191 pk alleen de 191 is standaard met automaat !
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Harry Music
De woorden "VW" en " eerlijk" komen in zinnen toch vooral voor met het woordje "niet" daartussenin.
rrrrger
rrrrger
  • 0
mag er zelf mee rijden met Als extra adaptieve cruisecontrol geisoleerde tussen wand en achteruitrij camera tot 130 km p/u zo goed Als geen rijgeluiden hij wil best vooruit en een feest om mee te rijden. 110% toevoegen.