Gereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 Club

Flinke sprong voorwaarts

Gereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 Club
Gereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 ClubGereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 ClubGereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 ClubGereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 ClubGereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 ClubGereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 ClubGereden: Citroën Jumpy M BlueHDi 150 Club
De sprong voorwaarts die de nieuwe Jumpy ten opzichte van zijn voorganger maakt, is veel groter dan zijn speelse naam aangeeft. Met de gereden 2.0 BlueHDi-motor klimt de nieuwe bestelauto bovendien een trede hoger op de ladder dan de 1.6-versies.

Na de rij-impressies met de Peugeot Expert met 95 pk en de Toyota Proace met 115 pk, die beide de 1.6 BlueHDi (Toyota noemt 'm D-4D) hebben, beschrijven we hier de Citroën Jumpy met 150 pk. Dit is de middelste van drie varianten met de 2.0-motor; andere vermogens zijn 120 pk en 180 pk; laatstgenoemde is er alleen met een volautomatische 6-bak. Een impressie daarvan staat op het programma.

Rustiger

De gereden Jumpy is met zijn vorstelijke koppel van 370 Nm (een bijbehorend toerental geeft Citroën niet op) een nog betere kandidaat voor veelrijders dan de 1.6-versies. Hij is nog wat stiller en zeer bereid om in gezwinde spoed naar 160 km/h te sprinten. Pas daarboven gaat de luchtweerstand hem voelbaar parten spelen. Een belangrijker constatering is dat de besturing rustiger is dan bij beide 1.6-versies. Of het nu komt door de zwaardere motor (het scheelt enkele tientallen kilo's) of door de iets grotere wielen, is niet te achterhalen, maar de Jumpy koerst als enige van de drie gereden modellen keurig recht op de horizon af, dus zonder dat je steeds moet corrigeren. Helaas dien je het stuurwiel na een korte bocht wel nadrukkelijk zelf terug naar de rechtuitstand te hoepelen. Ook opmerkelijk: de bij de andere testauto's nadrukkelijk te horen onderstelgeluiden komen bij de nu gereden versie nauwelijks naar voren. De bij de 115 pk-versie geuite kritiek op het zware schakelen hoeft hier niet te worden herhaald. Kortom, in alles een fijnere auto. De 120 pk-versie is overigens zeer het overwegen waard; tegen inlevering van slechts 30 Nm houd je ten opzicht van de 150 pk-versie € 1.200 in je zak.

200 kg lichter

Ook in vergelijking met z'n voorganger rijdt de nieuwe Jumpy veel prettiger. Er is vooral beduidend meer raffinement, hoewel dat een subjectief criterium is. De onafhankelijke achterwielophanging geeft de nieuwe Jumpy hoe dan ook een puike wegligging en veel veercomfort. Kenmerkend is dat de nieuwe versie veel lichter is dan de oude; in vergelijkbare uitvoeringen scheelt het ruim 200 kg. Het laadvermogen van rond 1.150 kg is vrijwel gelijkgebleven. De specificaties van oud en nieuw ontlopen elkaar verder alleen bij het laadvolume; de oude kon als L2H1 6,0 kuub verstouwen tegen 5,3 voor de nieuwe Jumpy met de 'middelste' carrosserie. Maar niet getreurd, want er is ook een verlengde Jumpy XL die 6,1 kuub kan meenemen. Jammer voor sommigen is dat er geen verhoogde versies leverbaar zijn. Het interieur is eerder al besproken; teleurstellend is dat er standaard geen tafeltje van de middelste stoelleuning is te maken. De ruimte onder opklapbare zitting is niet mooi genoeg afgewerkt om er waardevolle spullen op te bergen. De Jumpy met 150 pk kost als korte XS minimaal € 21.300 en in de gereden, langere M-versie precies duizend euro meer.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.