Gereden: Citroën Jumper 4x4 Dangel
Meer terrein- dan asfaltbus
Het is een bijzondere ervaring om een kolossale bestelwagen over nauwe bospaadjes van een 4x4-terreintje te dirigeren. Als bestuurder heb je meer werk te doen dan de auto zelf, die stationair draaiend onverstoord voortsjokt over het 4x4-terreintje in een bosrijk stukje van de ANWB Drivers Academy. De instructeur vertelt dat de weggetjes voor trainingsdoeleinden normaal gesproken met Volkswagens Tiguan worden doorkruisd.
De massieve, gesloten opbouw van de Jumper moet het gebladerte soms tot krakens toe opzij duwen. Een ternauwernood gemiste bocht die ons vanuit een ongunstige hoek scherp omhoog moet brengen, doet de instructeur uitroepen dat we het misschien niet gaan halen. Een stoot gas heeft gelukkig het beoogde effect; de M+S-banden van de Jumper graaien met succes naar grip op het met losse stenen en mul zand belegde pad, waarna het voor de 320 newtonmeters van de 2.2 HDi een peuleschil is om de auto naar boven te trekken.
Een inspectie van de onderzijde, voor dit doel halverwege een obstakel geparkeerd, maakt duidelijk hoe eenvoudig en effectief de 4x4-toevoeging van Dangel voor de Jumper is. De normaal voorwielaangedreven bestelwagen heeft bij de transmissie een extra aftakking gekregen, die zonder grote omwegen naar een achterdifferentieel wordt geleid. Ruimte zat onder zo'n grote Jumper: het differentieel hangt gewoon boven de starre achteras.
Halverwege de cardanas is een viscokoppeling geplaatst. De aandrijving is weliswaar permanent (niet uitschakelbaar) op vier wielen, maar de achterste twee krijgen pas het volledige motorkoppel toebedeeld wanneer er frictie tussen voor- en achteras ontstaat. Het deel tussen visco en differentieel varieert mee met de gekozen lengte van de Jumper (L1 t/m L4).
Het achterdifferentieel is voor zware omstandigheden te sperren. De toevoegingen aan de aandrijflijn verhogen de massa van de auto met zo'n 110 kg, met welke marge het laadvermogen vanzelfsprekend afneemt. In principe zijn alle Jumpers met 130 en 150 pk als 4x4 leverbaar, behalve de allerzwaarste uitvoeringen (4,0t). De meerprijs bedraagt 7.390 tot 9.190 euro. Dangel levert 4x4 ook voor de Peugeot Boxer en Fiat Ducato.
Voor de Jumper 4x4 is het rijden op de openbare weg een grotere uitdaging dan het paden-op-lanen-in-kuieren bij de ANWB. De aandrijving draait permanent mee en dat is te merken; vanuit zijn onderbuik laat de Citroën aanvullende gonzende geluiden horen. Geen ramp voor degenen die de auto als terreinwagen beschouwen, maar wel iets om rekening mee te houden voor veelrijders die meer asfalt- dan zandwegen verslinden.
Het veercomfort is ondanks de liefst 19,5 cm hoger gelegde carrosserie vrijwel van gelijk niveau en extreem overhellen (hierdoor) is er niet bij. De Citroën Jumper 4x4 wordt via de reguliere dealers verkocht en geleverd, met Dangel-importeur Autrans Tilburg BV als servicepunt voor sales en after-sales.