Gereden: Chrysler Crossfire Roadster

Gereden: Chrysler Crossfire Roadster
Gereden: Chrysler Crossfire RoadsterGereden: Chrysler Crossfire RoadsterGereden: Chrysler Crossfire RoadsterGereden: Chrysler Crossfire RoadsterGereden: Chrysler Crossfire Roadster
Precies op tijd, aan het begin van de zomer, komt Chrysler met de open versie van de Crossfire. Een aandachtstrekker van jewelste, zo ondervonden we tijdens onze eerste kennismaking.
Precies op tijd, aan het begin van de zomer, komt Chrysler met de open versie van de Crossfire. Een aandachtstrekker van jewelste, zo ondervonden we tijdens onze eerste kennismaking.
Vanaf dag één is het al de bedoeling van Chrysler geweest om van de Crossfire ook een cabriolet te maken. Dat is goed te zien; nergens komt de Roadster 'geforceerd' over wat betreft de belijning, wat bij andere merken nog wel eens het geval wil zijn. Sterker nog, als je deze zomer de spreekwoordelijke volle zalen wilt trekken, doe je er verstandig aan om een Crossfire Roadster aan te schaffen. Het komt niet zo heel vaak voor dat we uitsluitend positieve reacties ontvingen op het uiterlijk van een cabrio. Een koppendraaier van de eerste orde, zoveel is wel duidelijk na de eerste kilometers. Gelukkig schijnt de zon tijdens onze kennismaking, dus we kunnen lekker open rijden. Om de linnen kap achterin op te bergen, dien je eerst de achterklep te openen om in de kofferruimte een 'bak' te creëren waar de kap in komt te liggen. Dat gaat op zich vrij gemakkelijk, maar het is wel een beetje omslachtig. Vervolgens moet je boven de binnenspiegel een hendel een kwartslag draaien, het voorste deel van het dak omhoog duwen en pas dan komt de elektro-hydrauliek om de hoek kijken. In 22 seconden ligt de kap netjes opgeborgen achterin, keurig afgedekt. Maar... geen stalen vouwdak dus voor de Roadster zoals z'n tweelingbroer Mercedes SLK van het vorige model.
In vergelijking met de Coupé zet de Roadster 36 kilo meer op de weegschaal. Extra verstevigingen zijn debet aan het slechts licht toegenomen gewicht. Speciaal voor de Roadster werd de kleur Classic Yellow uit de kast getrokken, wij reden een metallic rood exemplaar. Technisch en motorisch is de Roadster identiek aan de Coupé. De snelle SRT-6 is voorlopig nog niet leverbaar, wij reden de ene helft van de route de 218 pk sterke 3.2 V6 met handgeschakelde 6-bak, de andere helft met 5-trapsautomaat met AutoStick-functie waarmee je zelf kunt schakelen. Dat de zescilinder prachtig klinkt, wisten we al en ook in de Roadster stelt 'ie absoluut niet teleur. De handbakversie – die wel wat hakerig schakelt - laat zich uiteraard wat sportiever rijden, maar de automaat past op zich ook goed bij het niet uitgesproken sportieve karakter van de Crossfire, mede door het wat vage stuurkarakter. Het stuurwiel is overigens wel in lengte maar niet in hoogte verstelbaar. Binnen de kortste keren zit je op hoogst illegale snelheden en een windvanger achter de stoelen is dan een absolute must. Met gesloten kap blijft het geluidsniveau binnen de perken maar zo'n linnen kap is toch altijd luidruchtiger dan een stalen. Onze eerste indruk met de solide Crossfire Roadster is positief, hoewel de auto het vooral van z'n knallende uiterlijk en heerlijke krachtbron moet hebben. Qua rijeigenschappen en kwaliteitsbeleving staat de nieuwe Mercedes SLK bijvoorbeeld op een aanmerkelijk hoger niveau, maar daar betaal je dan ook wel voor. Aan het einde van deze maand staat de Crossfire Roadster bij de dealers, Chrysler verwacht er dit jaar ongeveer 150 van te verkopen.

Prijzen
Roadster 3.2i V6 € 52.550
Roadster 3.2i V6 aut. € 54.650
Roadster SRT-6 3.2i V6 aut. € 71.650