Gereden: Chrysler Crossfire
Begin 2001 toonde Chrysler de Crossfire voor het eerst aan het publiek. Nu tweeeneenhalf jaar later is de auto klaar voor de Europese markt.
De oorspronkelijke versie is voor de verdere productie op nog wel op tal van punten aangepast, maar het karakter van het ontwerp bleef in principe behouden. De auto komt kort en gedrongen over. Groot is de auto ook niet, met een lengte van net iets dan 4 meter is de Crossfire korter dan een Volkswagen Golf. De Europese Crossfire wordt bij Karmann in Duitsland gebouwd. Daar moeten jaarlijks zo'n 20.000 exemplaren van de band rollen, waarvan er 15.000 terug naar de Verenigde Staten geexporteerd worden.
Om kosten te besparen is veel techniek geleend van de Mercedes SLK, o.a. onderstel, motor, transmissie en stuurinrichting komen van de SLK 320. In het interieur zijn ook tal van Mercedes-details terug te vinden. Helaas is het design binnenin minder verrassend dan het uiterlijk doet vermoeden, maar vertrouwd is het allemaal wel.
Onder de kap zit de 18-kleps V6 van 3,2-liter die in vele andere Mercedessen is terug te vinden. In dit geval is hij goed voor 215 pk en daar kun je heel behoorlijk mee uit de voeten. Omdat de presentatie van de Crossfire in Duitsland plaatsvond, hebben we op de Autobahn 'ns flink dat pedaal ingetrapt. Uit het vooronder komt een fijn gebrul en van de achterkant hoor je nog net de snerp van de dubbele uitlaat. En zodra je de 100 km/h passeert, stijgt er net onder de achterruit een spoiler op, om de wind beter langs de auto te geleiden. De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, een vijftraps automaat is de enige optie voor de Crossfire.
Ook de besturing is duidelijk van Mercedes afkomstig is. Want net zoals bij heel veel andere auto's van dat merk is die wel lekker precies en direct, maar komt er maar weinig gevoel bij kijken als je aan het wiel draait. De tegendruk is niet sterk en daardoor gaat het allemaal net iets te gemakkelijk.
Voorlopig is de Crossfire er nog alleen maar als coupé met deze V6-motor, maar in de komende jaren zal het motorenaanbod nog uitbreiden en zal er ook een cabriolet komen. Er is maar één uitrustingsvariant, waar alles in principe op zit. Leren bekleding, vier airbags, ASR, ESP, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, gescheiden regelbare klimaatregeling, radio met CD-wisselaar, het zit er allemaal op.
Voor Nederland is nog geen prijs vastgesteld, maar de Europese nettoprijs bedraagt 32.000 euro. In Duitsland kost de Crossfire inclusief belastingen 37.200 euro. Als we even rekenen met de Nederlandse BTW en BPM komen we uit op ongeveer 50.600 euro. Misschien dat de Nederlandse importeur hier nog iets aan kan doen.
In AutoWeek nr. 30 (16-23 juli) vindt u een uitgebreide rij-impressie.