AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Chrysler 300C
Vaandeldrager
Chrysler wil voet aan de grond krijgen in Europa en start daarvoor een groot productoffensief. Aan de imposante 300C de schone taak om het pad te effenen.
Chrysler wil voet aan de grond krijgen in Europa en start daarvoor een groot productoffensief. In 2007 moet het aanbod aan modellen meer dan verdubbeld zijn. Aan de imposante 300C de schone taak om het pad te effenen.
Het is lang geleden dat we zo onder de indruk waren van het uiterlijk van een nieuw model. Het indrukwekkende front speelt daarbij een belangrijke rol. We zagen het voor het eerst op de Chronos concept car uit 1998 en het is de bedoeling dat alle toekomstige Chrysler-producten een in een oogopslag als Chrysler herkenbaar zijn. De Amerikaanse Duitsers (of Duitse Amerikanen) van het DaimlerChrysler-concern hebben de 300C gebombardeerd tot vaandeldrager van de nieuwe designstrategie.
Het zal menigeen aanspreken dat Chrysler van de 300C een achterwielaandrijver heeft gemaakt. Dat past simpelweg beter bij een grote auto als deze dan voorwielaandrijving. Helemaal wanneer er 340 pk op het asfalt gezet wordt zoals de HEMI V8 dat doet.
Die HEMI V8 is voorzien van MDS, het Multi Displacement Systeem. Dit verzorgt de overschakeling van acht naar vier cilinders en vice versa. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, is de V8 in feite een V4 waardoor er tien tot twintig procent brandstof wordt bespaard. Dient er serieus gas gegeven te worden, schakelt het MDS in 0,04 seconde de andere vier cilinders bij.
Chrysler heeft de onderstelafstemming en besturing aangepast aan de 'sportieve' Europese smaak. De demping is aan de stugge kant maar het veergedrag kunnen we nog gerust als comfortabel bestempelen. Het windgeruis valt ondanks de 'vierkante' koets erg mee. De HEMI V8 trekt als een lier en de vijftraps automatische versnellingbak doet z'n werk vlekkeloos. Het ESP is uitschakelbaar maar grijpt uiteindelijk toch in. Het rempedaal is behoorlijk zwaar is afgesteld; je moet flink trappen om de zware 300C te vertragen.
Kwalitatief ziet het er goed uit bij de 300C en het rijdt zeker niet verkeerd, al moet u geen dynamiek á la Audi A6 verwachten. Als voornaamste concurrenten worden andere de Renault Vel Satis, Volvo S80, Jaguar S-Type en Alfa Romeo 166 genoemd.
Of de klant bereid is om € 68.510 neer te tellen voor deze Chrysler, zal moeten blijken. Je rijdt in ieder geval opvallend en exclusief, ook voor 20.000 euro minder, al zul je je dan met een 2.7 V6 tevreden moeten stellen. De 300C staat in juni bij de dealers, de Touring verwachten we in oktober.
Prijzen Chrysler 300C sedan: 2.7 V6 € 47.700, 3.5 V6 € 56.185, 5.7 HEMI V8 € 68.510.
Het zal menigeen aanspreken dat Chrysler van de 300C een achterwielaandrijver heeft gemaakt. Dat past simpelweg beter bij een grote auto als deze dan voorwielaandrijving. Helemaal wanneer er 340 pk op het asfalt gezet wordt zoals de HEMI V8 dat doet.
Die HEMI V8 is voorzien van MDS, het Multi Displacement Systeem. Dit verzorgt de overschakeling van acht naar vier cilinders en vice versa. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, is de V8 in feite een V4 waardoor er tien tot twintig procent brandstof wordt bespaard. Dient er serieus gas gegeven te worden, schakelt het MDS in 0,04 seconde de andere vier cilinders bij.
Chrysler heeft de onderstelafstemming en besturing aangepast aan de 'sportieve' Europese smaak. De demping is aan de stugge kant maar het veergedrag kunnen we nog gerust als comfortabel bestempelen. Het windgeruis valt ondanks de 'vierkante' koets erg mee. De HEMI V8 trekt als een lier en de vijftraps automatische versnellingbak doet z'n werk vlekkeloos. Het ESP is uitschakelbaar maar grijpt uiteindelijk toch in. Het rempedaal is behoorlijk zwaar is afgesteld; je moet flink trappen om de zware 300C te vertragen.
Kwalitatief ziet het er goed uit bij de 300C en het rijdt zeker niet verkeerd, al moet u geen dynamiek á la Audi A6 verwachten. Als voornaamste concurrenten worden andere de Renault Vel Satis, Volvo S80, Jaguar S-Type en Alfa Romeo 166 genoemd.
Of de klant bereid is om € 68.510 neer te tellen voor deze Chrysler, zal moeten blijken. Je rijdt in ieder geval opvallend en exclusief, ook voor 20.000 euro minder, al zul je je dan met een 2.7 V6 tevreden moeten stellen. De 300C staat in juni bij de dealers, de Touring verwachten we in oktober.
Prijzen Chrysler 300C sedan: 2.7 V6 € 47.700, 3.5 V6 € 56.185, 5.7 HEMI V8 € 68.510.
Plaats een reactie