Gereden: Cadillac Escalade
Altijd al willen weten hoe een BMW X6 er van boven uitziet? Altijd al eens een Porsche Cayenne uit je wielkast willen peuteren? Dan ben jij in de markt voor een Cadillac Escalade. Een schijnbaar uit graniet gehouwen wolkenkrabber op wielen van waaruit je op alles en iedereen neerkijkt. Als een bord eten in een Amerikaans restaurant, zo overvol dat zelfs Marc van der Linden er nog tegenop hikt en waar de serveerster dan nog bij vraagt: "You want me to supersize that?" De cliché's bij dit soort auto's liggen wel erg voor de hand en we besluiten ons er dan ook niet aan te branden, maar wat kunnen wij er aan doen dat we na vijftig kilometer rijden het Zwitserse dorp Rapperswil in rijden? Wat kunnen wij er aan doen dat de pr-manager van Cadillac Europe René Kreis ons tijdens de lunch ongevraagd op een lijst beroemde Escalade-rijders trakteert: Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, David Beckham en DJ Antoine. We geloven het graag.
Cadillac heeft de nieuwe generatie Escalade niettemin aangegrepen om de auto wat verfijnder te maken, zowel het rijden, het interieur en het design. Wat betreft dat laatste laten we het oordelen graag aan jullie over. Het onderstel heeft in elk geval behoorlijke stappen vooruit gemaakt. De luchtvering lijkt wat Europeser afgesteld, waardoor je meer gevoel krijgt met het wegdek en de koets minder helt en deint. Nog meer winst is geboekt met de besturing, die duidelijk meer feedback geeft en vooral meer weerstand biedt. Dat neemt uiteraard niet weg dat een dergelijke blok graniet nog steeds een flinke massatraagheid heeft en daardoor heeft het echt wel even nodig om koerswijzigingen in te zetten. Onder de enorme, vierkante voorplecht zit een 6,2-liter V8 die via de zestraps automaat 426 pk en 610 Nm op de vier wielen zet. Hij loopt mooi en soepel, maar verwacht geen krachtexplosie wanneer je het pedaal vloert; daarvoor is de auto te zwaar en de bak wat te loom.
Vooral het interieur moet het onderscheid maken met de voorganger en dat doet het ook zeker. Over smaak zullen we het niet hebben; de combinaties van materialen zijn vaak wat te Amerikaans in onze ogen, maar de kwaliteit is dik in orde. Veel gestikt leer en alcantara geven je een rijk gevoel in deze balzaal. Ons fiscale stelsel betekent dat de Escalade in ons land een uiterste zeldzaamheid zal blijven, temeer daar voor deze generatie de hybride aandrijflijn is geschrapt. "Daar was wereldwijd gewoonweg te weinig markt voor," legt Kreis ons uit. "Wel zijn we bezig met diesels, omdat we weten dat die belangrijk zijn voor Europa." Maar of Cadillac Europe erg treurt om ons BPM-stelsel wagen we te betwijfelen, want volgens Kreis is de hele Europese productie voor dit jaar, 250 stuks, al verkocht en is hij hard aan het pleiten in Detroit voor honderd extra. Duitsland en Zwitserland zijn de belangrijkste afnemers in de oude wereld.
Een uitgebreid portret van de nieuwe Cadillac Escalade staat in GTO 2 (verschijnt dinsdag 30 juni). Veel eerder op deze site een videoverslag.