Gereden: BMW X1
Veel meer SUV dan zijn voorganger
De nieuwe X1-koers begint al met de buitenmaten. De auto is zomaar korter dan voorheen, waar zie je dat nog tegenwoordig. (Corvette!) Maar, de X1 is wel ruim 5 centimeter hoger en ruim 2 centimeter breder geworden. Een stuk vierkanter dus, en dat is niet zomaar. Waar het model voorheen nog een soort crossover was is dit een echte SUV geworden, met een hogere zit en een hoger zwaartepunt. Het andere belangrijke nieuws is dat de auto in basis nu een voorwielaandrijver is, net als de nieuwe 2-serie Active Tourer. Wen er maar aan, want ook de nieuwe BMW 1-serie zal een voorwielaandrijver zijn.
Tijdens de intro konden we helaas alleen met de (sterkste) 4WD-versies op pad, deze hebben BMW's xDrive waarbij (in dit geval) alle kracht in principe naar de voorwielen gaat en de achterwielen enkel worden ingeschakeld als het nodig is. Dit gebeurt echter zeer snel: het systeem wacht niet tot er wielspin optreedt, maar reageert op omstandigheden waarbij er wielspin kán optreden. Bijvoorbeeld als je vol op het gaspedaal gaat staan.
De 25i-versie waarmee wij op pad zijn heeft met 231 pk meer dan genoeg vermogen en werkt uitstekend samen met de fijne achttrapsautomaat. In Nederland wordt de 20i met voorwielaandrijving en 190 pk waarschijnlijk interessanter, in november volgen een 16d en 18i, de laatste met de driecilinder turbo aan boord die ook in de nieuwe 3-serie ligt. Qua rijden zit de X1 nog altijd aan de dynamische kant van het spectrum, al is hij niet zo extreem sportief als de vorige X1. De BMW zit veel meer tegen de X3 aan met een hogere zit en meer rust en (veel meer!) ruimte aan boord. Je merkt weldegelijk aan de balans dat het in basis een voorwielaangedreven auto is, maar het is minder merkbaar dan in de 2-serie AT (los van de aanwezige 4WD), omdat je een SUV toch anders rijdt.
Wil meer weten over de nieuwe BMW X1? Lees dan de volledige rij-impressie binnenkort in AutoWeek magazine!