AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: BMW 1-serie
1
BMW presenteert met de 1-serie een geheel nieuw model. De auto is compleet nieuw ontwikkeld. In september verschijnen de eerste 1-series bij ons op de weg. De prijslijst begint bij € 24.950.
BMW presenteert met de 1-serie een geheel nieuw model. De auto is compleet nieuw ontwikkeld. In september verschijnen de eerste 1-series bij ons op de weg. De prijslijst begint bij € 24.950.
Onze kennismaking met de 1-serie vindt plaats in een 120i en een 120d. De toevoeging 20 achter de 1 doet een zescilinder vermoeden. Maar de 1.995 cc metende benzinekrachtbron telt vier cilinders. Hij wekt maximaal 150 paardenkrachten op. De 2,0-liter viercilinder heeft een nogal brommerig karakter. Voor een auto die met trots de blauwwitte propeller op de neus en kont draagt, maakt de 120i net even te veel motorgeluid. Ook de 120d is minder stil dan we zouden wensen. Bij optrekken en tussenacceleraties laat de diesel behoorlijk van zich horen in het interieur.
Krachtig, dat is de diesel meer dan genoeg, de 2,0-liter common rail zelfontbrander. Z'n 163 pk's weten goed raad met de 1-serie. Hij gaat er als een haas vandoor en de fabriekstop van 220 km/h haalt 'ie zonder drama. Denk de mechanische geluiden van onder de motorkap weg, en je hebt een heel fijne motor aan de 2,0-liter diesel; de fijnste zelfs die momenteel leverbaar is in de 1-serie. Het is dan ook de krachtigste motor die vooralsnog verkrijgbaar is voor het model.
Iedere bestuurder kan in de 1-serie een ideale zitpositie voor zichzelf creëren. Het stuur is in twee richtingen te verstellen over een behoorlijke afstand. In ergonomisch opzicht valt er niets op af te dingen. Alles zit daar waar je het verwacht en je handen vinden bijna als vanzelf de gezochte bedieningsorganen. Wie dat wenst, kan BMW's i-Drive geïnstalleerd krijgen, met de inmiddels bekende, grote zilveren, draai-, schuif-, en drukknop op de middenconsole. Een opmerkelijk feature is de start/stop-knop van de motor; het geeft de 1 een extra vleugje sportiviteit.
De BMW 1-serie presenteert zich zowel innerlijk als uiterlijk als een heuse BMW, iets waar z'n voorganger, de 3-serie Compact, met afgehakte kont en verouderde achterasconstructie niet toe in staat was. Alleen op motorisch vlak kan de 1 de hooggespannen verwachtingen net niet waarmaken. Wij dromen vast van een zescilinder 1-serie!
Krachtig, dat is de diesel meer dan genoeg, de 2,0-liter common rail zelfontbrander. Z'n 163 pk's weten goed raad met de 1-serie. Hij gaat er als een haas vandoor en de fabriekstop van 220 km/h haalt 'ie zonder drama. Denk de mechanische geluiden van onder de motorkap weg, en je hebt een heel fijne motor aan de 2,0-liter diesel; de fijnste zelfs die momenteel leverbaar is in de 1-serie. Het is dan ook de krachtigste motor die vooralsnog verkrijgbaar is voor het model.
Iedere bestuurder kan in de 1-serie een ideale zitpositie voor zichzelf creëren. Het stuur is in twee richtingen te verstellen over een behoorlijke afstand. In ergonomisch opzicht valt er niets op af te dingen. Alles zit daar waar je het verwacht en je handen vinden bijna als vanzelf de gezochte bedieningsorganen. Wie dat wenst, kan BMW's i-Drive geïnstalleerd krijgen, met de inmiddels bekende, grote zilveren, draai-, schuif-, en drukknop op de middenconsole. Een opmerkelijk feature is de start/stop-knop van de motor; het geeft de 1 een extra vleugje sportiviteit.
De BMW 1-serie presenteert zich zowel innerlijk als uiterlijk als een heuse BMW, iets waar z'n voorganger, de 3-serie Compact, met afgehakte kont en verouderde achterasconstructie niet toe in staat was. Alleen op motorisch vlak kan de 1 de hooggespannen verwachtingen net niet waarmaken. Wij dromen vast van een zescilinder 1-serie!
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Praktijkervaring
Praktijkervaring BMW 1-serie (2004-2012)
Dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-serie
Achtergrond
Koper tweedehands BMW 1-serie wil geen 116i en liefst leer en panoramadak
Designreview