AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Audi R8 GT
71
De standaard Audi R8 is met beide motoriseringen een ultieme allround sportwagen, maar met de R8 GT gooit het merk het over een andere boeg. De auto is feitelijk een straatversie van de auto die nu meedoet in de diverse GT-kampioenschappen. Lukt het Audi ook om voet aan de grond te krijgen in het segment van hardcore sportwagens?
De Audi R8 GT is veel meer dan een R8 met wat dikker spoilerwerk. Ten eerste is er de motor, die nu 560 pk levert. Inderdaad, net zo veel als in de Gallardo LP 560-4. Maar de belangrijkste winst boekt Audi met gewichtsbesparing. De ingenieurs hebben de auto uit elkaar gehaald, alle onderdelen stuk voor stuk geanalyseerd en door vervanging van de 'te zware' componenten 100 kilogram van het gewicht van de auto afgeschaafd. Het resultaat is een topsnelheid van 320 km/h, maar ook een prijskaartje dat 258.900 euro vermeldt.
We nemen de sleutels in ontvangst om hem op de Autobahn, B-wegen en het circuit aan de tand te voelen. Bij het instappen is meteen duidelijk dat we in iets bijzonders zitten: overal zien we exotische materialen als koolstofvezel, magnesium en licht aluminium. Vierpuntsgordels versterken het racy gevoel. Bij het wegrijden klinkt de auto opvallend geciviliseerd, maar bij 3.500 tpm gaan beide kleppen in het uitlaatsysteem open en laat de auto z'n echte geluid horen.
De R8 mag op papier dan vierwielaangedreven zijn, de praktijk is dat normaliter 85 procent van het koppel naar de achterwielen gaat. Hierdoor is de auto perfect met het gas te sturen. Verder valt ons op dat de GT veel hogere bochtsnelheden aankan dan de R8 V10, bepaald geen slechte sportauto. Mocht u enthousiast worden bij het lezen van dit verhaal, dan eindigen we met een teleurstelling: alle 333 geplande exemplaren waren al voor de productiestart uitverkocht.
We nemen de sleutels in ontvangst om hem op de Autobahn, B-wegen en het circuit aan de tand te voelen. Bij het instappen is meteen duidelijk dat we in iets bijzonders zitten: overal zien we exotische materialen als koolstofvezel, magnesium en licht aluminium. Vierpuntsgordels versterken het racy gevoel. Bij het wegrijden klinkt de auto opvallend geciviliseerd, maar bij 3.500 tpm gaan beide kleppen in het uitlaatsysteem open en laat de auto z'n echte geluid horen.
De R8 mag op papier dan vierwielaangedreven zijn, de praktijk is dat normaliter 85 procent van het koppel naar de achterwielen gaat. Hierdoor is de auto perfect met het gas te sturen. Verder valt ons op dat de GT veel hogere bochtsnelheden aankan dan de R8 V10, bepaald geen slechte sportauto. Mocht u enthousiast worden bij het lezen van dit verhaal, dan eindigen we met een teleurstelling: alle 333 geplande exemplaren waren al voor de productiestart uitverkocht.
De volledige posterstory met de Audi R8 GT staat in AutoWeek 44, die vanaf morgen in de winkels ligt.