Gereden: Audi R8
Tiencilinder-symfonie
Op het oog lijkt de nieuwe R8 nogal sterk op de vorige R8. Goed, de kenmerkende sideblades hebben plaatsgemaakt voor wat conventioneler ogende, maar nog altijd prominente luchthappers en de vormgeving van de lichtunits is anders, maar een snelle blik verraadt weinig van de vernieuwingen die onderhuids zijn gedaan. En die zijn er echt wel. Het Quattro-systeem werkt bijvoorbeeld nu met een lamellenkoppeling, waardoor er meer kracht naar de vooras kan worden gestuurd. De stijfheid van het chassis nam met 40 procent toe en het gewicht nam met enkele tientallen kilo's af. Gecombineerd met meer vermogen betekent dat nóg betere prestaties.
Ter referentie: de 'standaard' R8 V10 levert nu al 540 pk, slechts 10 minder dan de Plus van de vorige generatie. De nieuwe Plus schopt het zelfs tot 610 pk. Precies, evenveel als de verwante Lamborghini Hurácan. Maar voor nu concentreren we ons even op de R8-zonder-Plus, die in de praktijk al adembenemend snel is. Voor nu houdt Audi nog heel even vast aan een atmosferische tiencilinder en als je eenmaal boven de 6.000 toeren komt kun je daar alleen maar dankbaar voor zijn. Het geluid, de sensatie van tien zuigers die tot ruim 8.500 toeren per minuut willen doordraaien en zo giftig op het gaspedaal reageren als een stier op een rode lap leveren een sensatie op die met een turbomotor nou eenmaal moeilijk te benaderen is. Met on-Duits veel gevoel voor dramatiek schreeuwt de Audi zich in 3,5 seconden 100 kilometer per uur. Verbluffend.
Alles weten over de nieuwe Audi R8? De rij-impressie lees je in AutoWeek 31, woensdag 29 juli in de winkel. Maar stiekem wil je natuurlijk het geluid van die V10 horen. En dat kan binnenkort in ons video-verslag.