AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Audi Quattro Concept
64
Een uniek showmodel is het, maar wij rijden de Audi Quattro Concept langs de kust van Californië. Een bijzondere kennismaking met een indrukwekkende auto.
Het is dertig jaar geleden dat Audi met de Quattro kwam. Die auto bleek het begin van een nieuw tijdperk voor Audi en om dat te vieren werd vorige maand in Parijs de Quattro van de eenentwintigste eeuw onthuld. Goed, het was maar een concept, maar alles wijst erop dat hij echt komt. Reden genoeg om naar Malibu af te reizen voor een korte kennismaking.
Met zijn 408 pk sterke vijfpitter (natuurlijk), vierwielaandrijving (natuurlijk) en bescheiden gewicht van precies 1.300 kg (natuurlijk, want dat woog de Sport Quattro ook) moet de Concept tot overweldigende prestaties in staat zijn. Maar omdat dit een concept is, moeten we ons inhouden. Enfin, technisch is dit een ingekorte RS5 met de motor van een TT RS, dus bij het potentieel kunnen we ons wel wat voorstellen. Begeleid door drie patrouillewagens van de Highway Patrol (want niet streetlegal) genieten we daarom vooral van de beleving om met zo'n unieke auto over de even unieke en schitterende Pacific Coast Highway te rijden. Goed, het 'concept' is onmiskenbaar, met niet werkende richtingaanwijzers, spiegelverstelling en overal gekreun en gekraak, maar toch zit hij optisch goed in elkaar voor een rijdend showmodel. Ten opzichte van de RS5 is hij met 15 cm ingekort en 4 cm verlaagd, en het zou zomaar kunnen zijn dat hij om productierijp te worden wat moet groeien. Dat zou dan weer op moeilijkheden kunnen stuiten om aan het streefgewicht te blijven, dus er zal beslist een aluminium spaceframe of zelfs koolstofvezel aan te pas komen, vertelt projectmanager Peter Seizinger van Quattrop GmbH ons. De Concept heeft een handbak, analoog aan de Ur-Quattro, maar in geval van productie moet dat wat hem betreft een S-Tronic worden, wat overigens ook weer enkele tientallen kilo's extra gewicht met zich meebrengt. Genoeg werk nog aan de winkel dus. De Quattro zal, als hij komt, in elk geval in een heel beperkte oplage worden geproduceerd. Om hem exclusief te houden en om een erg forse prijs te rechtvaardigen, want volgens Seizinger gaat hij fors duurder worden dan een R8.
Uiteraard hebben we deze gelegenheid ook gefilmd. De video volgt de komende week.
De volledige rij-impressie van de Audi Quattro Concept staat in AutoWeek 50, die op 8 december verschijnt.
Lees ook
Classic Review: Monsterlijke half miljoen dure Audi Sport Quattro trekt als een dolle
Nieuws
Klassieke Audi Quattro onder handen genomen door Abt
Reportage
40 jaar Audi Sport Quattro: de sneeuw in met een auto die meer dan €500.000 waard is
Nieuws
Herboren Sport Quattro Elegend EL1 beter in beeld
Geen categorie