Gereden: Audi Q2

Strak, maar geen kart

Gereden: Audi Q2
Audi vult de Q-reeks aan de onderkant aan. Het resultaat is een moeilijk plaatsbare auto, die verrassend leuk rijdt.

Het succes van de Renault Captur en de Mazda CX-3 is ook Audi niet ontgaan. Mensen willen in de compacte klasse toch iets leuks en onderscheidends, dus de kleine cross-overs zijn niet aan te slepen.

Toch kun de de Q2 niet zomaar in hetzelfde hokje duwen, en dat zeggen we niet omdat Audi het zelf koppig een SUV blijft noemen. De Q2 begint bij 28.990 euro, een bedrag waarvoor je bij Mazda al vrij ver onderaan de prijslijst moet kijken en dat bij Renault niet eens voorkomt. Onderhuids is de Q2 dan ook voor een groot deel gelijk aan de A3, een klasse hoger dus.

Audi zegt zelf vooral gegadigden voor een Mini Countryman op het oog te hebben en claimt dan ook kart-achtig rijgedrag. Ambitieus, ja, en wat ons betreft ook een beetje overdreven. Het directe van een Mini haalt de Q2 bij lange na niet, maar toch is hij voor Audi-begrippen verrassend kwiek en lichtvoetig. Mede debet daaraan is de voor alle uitvoeringen standaard progressieve besturing, waarbij de overbrengverhouding groter wordt naarmate je verder instuurt. Dat betekent dat de reacties op het stuur heftiger zijn bij grotere stuuruitslag met als gevolg dat je in scherpe bochten lekker veel gevoel hebt, terwijl het stuur rechtdoor mooi rustig is.

Het onderstel is prettig comfortabel, maar tegelijkertijd behoorlijk strak en in balans. Daar moeten we wel bij opmerken dat onze testauto is voorzien van het optionele Drive Select met onder meer instelbare demping.

We rijden de 1.4 TFSI met stop/startsysteem en zeventraps S-Tronic. Deze motorisering is er alleen met voorwielaandrijving. De automaat is volledig nieuw, dankzij geoptimaliseerde olietoevoer en verminderde interne wrijving belast hij de motor minder, wat het verbruik moet drukken. Het heeft zijn prestaties in elk geval niet aangetast, de S-Tronic schakelt als vanouds snel en bijna naadloos.

Het interieur van de Q2 is net als de buitenkant voor Audi-begrippen erg frivool, met frisse kleur-accenten en speelse lijnen. Voorin zit je goed, achterin is het wel wat aan de krappe kant.

De volledige rij-impressie van de Audi Q2 staat in AutoWeek 28, die woensdag 13 juli verschijnt. Voor die tijd hebben we hier op de site nog het videoverslag voor je.

Video

PRIVATE LEASE Audi Q2

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (78) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.