AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Audi A8
137
Mede door de komst van een gloednieuwe BMW 7-serie werd zo langzamerhand wel duidelijk dat de Audi A8 op z'n laatste benen liep. Audi slaat nu terug met een geheel nieuw exemplaar. Kan deze het verloren terrein terugwinnen? In de buurt van Rome maakten wij alvast de eerste kilometers.
BMW gooide met de 7-serie het roer flink om, maar Audi heeft bij het exterieur van de A8 voor een voorzichtige evolutie gekozen. Binnenin is het ontwerp wel flink veranderd, met als klapper de pook van de automatische transmissie die zo uit een vliegtuig lijkt te komen.
De 4.2 V8 TDI heeft nu 350 pk en 800 Nm en zorgt ervoor dat de A8 met een imposante stilte naar hoogst illegale snelheden zoeft, merken we op de kombaan. Audi Drive Select behoort tot de standaarduitrusting. Door het gebruik van veel aluminium heeft Audi ook de rijeigenschappen weten te verbeteren.
Alles over onze eerste kennismaking met de Audi A8 leest u in AutoWeek 6, die nu in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Proefrit
Audi A8 3.7 - je moet hem echt met V8 benzine hebben
Nieuws
Koning Willem-Alexander was niet de eerste met zo’n verlengde Audi A8
Achtergrond
Occasions uit het topsegment: dit kosten de toppers van toen
Nieuws
Deze twaalfcilinders koop je voor minder dan €25.000
Reportage