Gereden: Audi A3 Sportback
Ruimte is uiteraard het toverwoord bij de Sportback. De achterpassagiers zijn fors in het voordeel ten opzichte van de driedeursversie en de kofferruimte biedt nu 380 liter. Meer dan pak 'm beet een Ford Focus. De passagiers achterin winnen vooral door nieuwe wielbasis, die bijna zes centimeter groter is dan bij de vorige generatie.
Aangezien we inmiddels meerdere keren op pad zijn geweest met de nieuwe driedeurs A3, biedt het rijden weinig verrassingen. De A3 lijkt de Golf inmiddels voorbij in het ultieme compromis tussen comfort en sportiviteit, al kan je middels Driveselect de balans naar een van beide doen doorslaan. De auto blijft heel mooi strak en filtert evengoed alle oneffenheden weg. Zeer dynamisch rijden gaat met het voortreffelijke onderstel werkelijk uitstekend, maar de stap naar 'sportief' is duidelijk een brug te ver. Dan mis je ineens feedback in de besturing en beweegt de koets net te veel.
Interessanter nieuws is de 1.4 TFSI met 140 pk die we mee hebben. Deze is voorzien van cilinderuitschakeling. Iets waar we eerder kort mee kennismaakten in de Volkswagen Polo Blue GT. Als je weinig vermogen vraagt, schakelt de Audi de helft van de cilinders uit zodat je op twee potten verder tokkelt. Cruisecontrol op binnenwegen, 100 km/h op een vlakke snelweg, dat soort situaties. Met de radio uit kan je het zowaar horen, al moet je wel opletten. Een toefje gas erbij en weg is het tweecilinder-geluid weer. Langere testen in Nederland zullen moeten uitwijzen of de auto hier ook in praktijk zuiniger van wordt, maar interessant techniek is het zeker.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 49, die woensdag 5 december verschijnt.