Gereden: Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT
We reizen met gemengde gevoelens af naar Barcelona voor een rij-impressie van de Alfa Romeo GT. Die auto is immers gebaseerd op de 156, terwijl de andere coupé van Alfa Romeo, de Brera, de nieuwere 159 als basis heeft. De vraag is: heeft de GT nog bestaansrecht?
We reizen met gemengde gevoelens af naar Barcelona voor een rij-impressie van de Alfa Romeo GT. Die auto is immers gebaseerd op de 156, terwijl de andere coupé van Alfa Romeo, de Brera, de nieuwere 159 als basis heeft. De vraag is: heeft de GT nog bestaansrecht?
We hebben al vele kilometers gemaakt met die Brera en we zijn niet erg enthousiast over de rijdynamiek en prestaties: de auto is gewoon wat zwaar en om die reden ga je bijna naar de diesels verlangen. Bijna oneerbaar in een Alfa Romeo. Vandaar dat we in de Catalaanse ochtendzon direct op zoek gingen naar die ene GT met nog zo'n heerlijke originele Alfa-V6 voorin.
De facelift is uiterlijk een erg beperkte: verder dan een nieuwe klokkenwinkel (niet op de V6) en een dubbele uitlaat op de V6 en de diesels gaat het eigenlijk niet. Als we de motor starten en wegrijden, onthult de GT zijn ware kwaliteiten. De Alfa Romeo heeft namelijk twintig pk minder dan zijn grote broer, de Brera, maar weegt maar liefst 200 kilogram minder. Het gevolg is een auto die lekker stuurt, maar tegelijkertijd ook comfortabel is.
Ook reden we met de 1.9 JTD met 150 pk, een oudgediende die het nog prima doet. Ander nieuws is het Q2-sperdifferentieel, dat de voorwielaangedreven GT het karakter van een vierwielaandrijver mee moet geven.
De volledige rij-impressie met de Alfa Romeo GT is te lezen in AutoWeek 12, die op woensdag 21 maart in de winkels ligt

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.