Genève 25 jaar terug: Alfa Romeo SZ
Je pakt een Alfa Romeo 75 3.0 V6 en schakelt de hulp in van koetskunstenaar Zagato. Dan krijg je dus een monsterlijk ogende auto als de SZ. Mooi van lelijkheid? Extreem is –ie zeker, en de ES-30, zoals de concept aanvankelijk genoemd is, slaat in als een bom. Behalve Zagato bemoeien ook het Centro Stile van Alfa en het Centro Stile van Fiat zich met het ontwerp. Toch gaat hij uiteindelijk als Alfa SZ in productie, wat staat voor Sprint Zagato.
De 3.0 V6 wordt opgepept tot 210 pk, en die spelen met de 1.260 kilo wegende Alfa. Van 0 naar 100 gaat in 7 seconden en ondanks de luchtweerstand van een Amerikaanse geldtransporttruck haalt hij toch nog een top van 245 km/h. De cijfers zijn vooral bijzaak, de exclusiviteit en het extreme uiterlijk zijn voor de kopers natuurlijk veel belangrijker argumenten om een van de beloofde exemplaren te bemachtigen. Er zouden er 1.000 geproduceerd worden, maar dat zijn er uiteindelijk zelfs 1.036 geworden.
Van de Roadster Zagato, de onthoofde versie van Il Mostro, maakte Zagato er 278. Die kwam overigens pas in 1992, het jaar nadat de SZ-productie was gestopt. In '94 was het over voor de meest extreme straat-Alfa ooit.
Wat er in 1989 nog meer op de Alfa-stand stond? Vergeleken met die van 2014 in elk geval veel meer modellen. Een 33, een 75 en natuurlijk het kersverse topmodel, de 164 die toen nog maar een half jaar op de markt stond. Voor de Spider met achterwielaandrijving was ongetwijfeld ook nog een hoekje van de beursvloer gereserveerd al moesten we toen nog een jaar wachten op de versie met het gladgetrokken achterwerk.
Volgende week meer van Genève, 25 jaar terug!