Genesis G90 Limousine rekt zich uit
Koreaanse Maybach-mepper
Genesis, het luxemerk van Hyundai, heeft in thuisland Zuid-Korea een uitgerekte versie van de G90 onthuld. Met de topsedan mikt Genesis op de een van de meest opulente versies van de S-klasse, de Mercedes-Maybach S-klasse.
Eind vorig jaar onderging het topmodel van Genesis, de G90, onder het mes. De hier niet leverbare topsedan van het Zuid-Koreaanse luxemerk, die voorheen Equus heette, kreeg een heftig gemoderniseerde voor- én achterkant aangemeten. Ook in 2019 houdt Genesis de aandacht rond de G90 in stand. Vandaag maken we namelijk kennis met de G90 Limousine.
De G90 Limousine, of G90L zoals Genesis de toplimo ook aanduidt, is in elk opzicht een slagschip. De reguliere G90 is met zijn lengte van 5,2 meter al bepaald geen kleine jongen, maar de G90L gaat daar met 5,5 meter nog eens zo'n 30 centimeter overheen. De wielbasis is ten opzichte van zijn 'korte' soortgenoot met 29 centimeter toegenomen tot een indrukwekkende 3,45 meter. De overhang aan zowel voor- als achterzijde blijft gelijk. Een vergelijk: de S-klasse L strekt zich uit over een afstand van 5,25 meter en heeft een wielbasis van 3,17 meter. Ook de Mercedes-Maybach S-klasse moet met zijn lengte en wielbasis van respectievelijk 5,45 meter en 3,37 meter zijn meerdere erkennen in deze G90L.
Waar de reguliere G90 te krijgen is met een 315 pk sterke, atmosferische 3.8 V6, met een geblazen 3.3 V6 die 370 pk levert en een turboloze 5.0 GDI, is de G90L alleen met die laatste te krijgen; 425 pk en 520 Nm sterk. In alle gevallen is de G90L vierwielaangedreven. Schakelen gaat met een achttraps automaat. Daarnaast is de G90 L alleen in de topuitvoering Prestige te krijgen.
De bovenzijde van de grille van de G90L is, in tegenstelling tot die van de reguliere G90, in chroom uitgevoerd en ook op de zijspiegels is meer chroom toegepast. Andere kleine cosmetische wijzigingen: de G90L heeft een in twee kleuren uitgevoerd stuurwiel en een op bijzondere wijze gestikt lederen interieur. Achterin heeft Genesis stoelen geplaatst die het merk vergelijkt met die van luxueuze VIP-vliegtuigzetels.
Genesis vraagt in het thuisland minstens € 121.718 voor de G90L. De korte G90 met 5.0 V8 kost als Prestige € 93.209 terwijl de voordeligste G90, met 3.8 GDI, al vanaf € 60.471 van eigenaar wisselt.