Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Genesis G90 Limousine rekt zich uit

Koreaanse Maybach-mepper

34
Genesis G90L
Genesis G90LGenesis G90LGenesis G90LGenesis G90LGenesis G90LGenesis G90LGenesis G90LGenesis G90L
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
24 februari 2019 om 16:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Genesis, het luxemerk van Hyundai, heeft in thuisland Zuid-Korea een uitgerekte versie van de G90 onthuld. Met de topsedan mikt Genesis op de een van de meest opulente versies van de S-klasse, de Mercedes-Maybach S-klasse.

Eind vorig jaar onderging het topmodel van Genesis, de G90, onder het mes. De hier niet leverbare topsedan van het Zuid-Koreaanse luxemerk, die voorheen Equus heette, kreeg een heftig gemoderniseerde voor- én achterkant aangemeten. Ook in 2019 houdt Genesis de aandacht rond de G90 in stand. Vandaag maken we namelijk kennis met de G90 Limousine.

De G90 Limousine, of G90L zoals Genesis de toplimo ook aanduidt, is in elk opzicht een slagschip. De reguliere G90 is met zijn lengte van 5,2 meter al bepaald geen kleine jongen, maar de G90L gaat daar met 5,5 meter nog eens zo'n 30 centimeter overheen. De wielbasis is ten opzichte van zijn 'korte' soortgenoot met 29 centimeter toegenomen tot een indrukwekkende 3,45 meter. De overhang aan zowel voor- als achterzijde blijft gelijk. Een vergelijk: de S-klasse L strekt zich uit over een afstand van 5,25 meter en heeft een wielbasis van 3,17 meter. Ook de Mercedes-Maybach S-klasse moet met zijn lengte en wielbasis van respectievelijk 5,45 meter en 3,37 meter zijn meerdere erkennen in deze G90L.

Waar de reguliere G90 te krijgen is met een 315 pk sterke, atmosferische 3.8 V6, met een geblazen 3.3 V6 die 370 pk levert en een turboloze 5.0 GDI, is de G90L alleen met die laatste te krijgen; 425 pk en 520 Nm sterk. In alle gevallen is de G90L vierwielaangedreven. Schakelen gaat met een achttraps automaat. Daarnaast is de G90 L alleen in de topuitvoering Prestige te krijgen.

De bovenzijde van de grille van de G90L is, in tegenstelling tot die van de reguliere G90, in chroom uitgevoerd en ook op de zijspiegels is meer chroom toegepast. Andere kleine cosmetische wijzigingen: de G90L heeft een in twee kleuren uitgevoerd stuurwiel en een op bijzondere wijze gestikt lederen interieur. Achterin heeft Genesis stoelen geplaatst die het merk vergelijkt met die van luxueuze VIP-vliegtuigzetels.

Genesis vraagt in het thuisland minstens € 121.718 voor de G90L. De korte G90 met 5.0 V8 kost als Prestige € 93.209 terwijl de voordeligste G90, met 3.8 GDI, al vanaf € 60.471 van eigenaar wisselt.

  • Houd me op de hoogte over de Genesis G90
Genesis

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Genesis specificaties
  • Genesis occasions
  • Genesis video's
Advies en informatie
  • Genesis tests
  • Genesis gebruikersreviews
  • Genesis index
PREMIUM
Genesis G80 en GV80 - Eerste Rijtest

Genesis G80 en GV80 - Eerste Rijtest

Met de GV80 en G80 wil Hyundai’s premium dochtermerk Genesis ook in Europa een stukje van de...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Genesis G90 toont interieur

    Genesis G90 toont interieur

    32
    • 14 december 2021
  • Nieuws
    Genesis G90: snoeiharde aanval op S-klasse

    Genesis G90: snoeiharde aanval op S-klasse

    69
    • 30 november 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Genesis G90 in Europa betrapt

    Nieuwe Genesis G90 in Europa betrapt

    5
    • 27 mei 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Genesis G90 rekt zich uit

    Nieuwe Genesis G90 rekt zich uit

    7
    • 11 februari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Autotest
    Genesis GV60 - Eerste rijtest: zo rijdt de Kia EV6-afgeleide

    Genesis GV60 - Eerste rijtest: zo rijdt...

    40
    • 4 juni 2022
  • Nieuws
    Genesis Speedium X Coupé: nieuw design voor EV's

    Genesis Speedium X Coupé: nieuw design...

    22
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Hyundai: 11 nieuwe EV's voor 2030, 6 voor Genesis

    Hyundai: 11 nieuwe EV's voor 2030, 6 voor...

    99
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Hyundai tikt Amerikaanse dealers op vingers wegens te hoge prijzen

    Hyundai tikt Amerikaanse dealers op vingers...

    26
    • 23 februari 2022
  • Achtergrond
    Redactie blikt vooruit op 2022 - Lars Krijgsman

    Redactie blikt vooruit op 2022 - Lars Krijgsman

    23
    • 29 december 2021
  • Nieuws
    Genesis G90 toont interieur

    Genesis G90 toont interieur

    32
    • 14 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden