Gelderse laadpalen kunnen straks uit bij krapte op stroomnet
Overbelasting voorkomen
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is.
De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan 'netbewust laden'. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is. De laadpalen staan in de Gelderse gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Nijkerk, Nijmegen, Overbetuwe, Rheden, Scherpenzeel, Wageningen en Zevenaar en het Utrechtse Veenendaal. Dit is een van de eerste projecten in Nederland waar de laadpalen soms worden uitgezet. De provincie Utrecht kondigde dit vorige maand ook aan, om op momenten dat er veel stroom wordt verbruikt het stroomnet te ontzien.
Volgens Park&Charge levert het af en toe uitzetten van de laadpalen geen nadelige gevolgen op voor mensen die hun auto opladen. "De elektrische rijder heeft hier meestal geen last van, omdat de auto vaak lang genoeg aan de laadpaal staat om de batterij alsnog vol te laden. Elektrische auto's kan je ook goed op andere momenten laden, als er wel ruimte beschikbaar is." Door het vernieuwen van laadpalen kunnen volgens Park&Charge sneller meer laadpalen worden bijgeplaatst, wat volgens het bedrijf nodig is om in 2030 alle elektrische auto's te kunnen opladen.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel

Bij de elektrische Mercedes-Benz GLC moet je extra betalen voor maximaal bereik – Back to Basics
