AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Ford wil stoppen met Mercury'
24
Dat de Amerikaanse auto-industrie in zwaar weer verkeert, is al lang geen nieuws meer. De afgelopen jaren heeft het de merken Plymouth en Oldsmobile al de kop gekost. Nu heeft ook Mercury een kruisje achter zijn naam.
Ford had aanvankelijk in april aan de dealers willen vertellen wat de plannen met Mercury zijn. Die afspraak is niet doorgegaan en verplaatst naar september, vertelt de Amerikaanse krant Detroit News. Daar worden de dealers achterdochtig van. Want het is niet de eerste keer dan Mercury op de nominatie staat om te verdwijnen.
Insiders rond het merk verklaren Mercury al dood. De afgelopen twee jaar zijn de verkopen met dertig procent gedaald en er zit geen verbetering in. Verder weten ze te melden dat de afgelopen jaren al verschillende keren is overwogen de stekker uit het merk te trekken.
Moederbedrijf Ford ontkent dat Mercury op de tocht staat. Desgevraagd wordt gemeld dat er nog steeds wordt geïnvesteerd in nieuwe producten. Maar meer dan een hybride versie van de al bestaande Milan en de reguliere facelifts kan Ford niet aankondigen. Alweer tot onvrede van de dealers.
Mercury zit wat hoger in de markt dan Ford. Alan Mulally, baas bij het kwakkelende Ford-concern, heeft al eens gezegd dat de komende tijd in dat segment Lincoln juist wat meer naar voren geschoven wordt. Daarmee wordt de rol van Mercury dus geminimaliseerd. Verder heeft hij al eens verklaard dat Ford best nog concurrerend kan zijn zonder Mercury. Dat zijn geen beste voortekenen.
De Amerikaanse auto-industrie is de afgelopen jaren al een paar beroemde namen kwijtgeraakt. Toen Daimler in 1999 het Chrysler concern overnam, werd op slag het merk Plymouth naar de eeuwige jachtvelden gestuurd wegens gebrek aan resultaat. In 2004 stopte General Motors om de zelfde reden na 107 jaar met het merk Oldsmobile. GM heeft het merk wel netjes gedurende vier jaar uitgefaseerd.