Ford wil stoppen met Mercury

Mercury Milan
Ford heeft plannen om te stoppen met Mercury. Sinds het jaar 2000 zijn de verkopen met 74 procent gedaald.
Ford wil stoppen met het zustermerk Mercury. Dat werd in 1939, tijdens de crisisjaren, opgericht door Edsel Ford om het gat te vullen tussen Ford en Lincoln. Sinds het jaar 2000 zijn de verkopen met 74 procent gedaald. Inmiddels is het merk nog maar goed voor 1,9 procent van de wereldwijde verkopen van Ford Motor Company. Het marktaandeel in de eerste vier maanden van dit jaar was in de VS 0,9 procent. In juli wordt het plan om te stoppen met het merk voorgelegd in de directiekamer. Daarna kan het binnen vier jaar afgelopen zijn.
Wanneer het merk verdwijnt, hangt sterk af van hoe snel de dealers overtuigd kunnen worden. Die verkopen op het moment naast Mercury ook Lincoln, het luxemerk van Ford. In de toekomst zullen die dealers de poorten moeten sluiten of samengaan met een Ford-dealer. Tot nu toe heeft Elena Ford, een achterkleindochter van Edsel het merk de hand boven het hoofd gehouden. Zij had tot 2002 de leiding over de promotie van het merk. Intussen lijkt de familie Ford er van overtuigd dat het merk moet verdwijnen, al is de officiële lezing vanuit Dearborn nog dat 'er geen veranderingen zijn in de posities van Mercury, Lincoln of Ford.
"Veel Amerikanen denken waarschijnlijk dat Mercury al niet meer bestaat. Het leek al vanaf het begin te veel op Ford," zegt een marktanalist tegen Bloomberg. Het bestverkochte model van Mercury is op het moment de Milan, een zustermodel van de Ford Fusion. Verder is er nog de Mariner, die de Mercury-variant is van de Ford Escape. Ford stopt in 2012 met die modellen. Het ziet er naar uit dat de Mercury-varianten dan niet worden opgevolgd.
Het tweede bestverkochte model is de Grand Marquis. Daarmee wordt volgend jaar gestopt. Dan valt ook het doek voor de Lincoln Town Car en de Ford Crown Victoria, de andere grote achterwielaangedreven sedans van het concern. De gemiddelde leeftijd van een Grand Marquis-koper is zeventig jaar, de hoogste leeftijd binnen de industrie. "Die mensen hebben de crisistijd nog meegemaakt en zullen Mercury dus gaan missen," aldus de analist.
Het topjaar van Mercury is 1978, toen 579.498 exemplaren werden verkocht. Vorig jaar waren dat er nog maar 92.299. Met het verdwijnen van Mercury wordt het stil in het Amerikaanse autolandschap. Na Oldsmobile, Plymouth, Saturn en Pontiac is het het vijfde merk dat binnen korte tijd verdwijnt. In het Ford-portfolio zet de kaalslag door. Eerder werd de 'Premier Automotive Group' ontmanteld. Dat bestond uit Jaguar, Land Rover, Aston Martin en Volvo.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.