Ford Ranger PHEV: eerste plug-in pick-up

Lijkt logisch

Ford Ranger PHEV
Ford Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEVFord Ranger PHEV

Er zijn diesel-pick-ups, er zijn benzine-pick-ups, er zijn hybride pick-ups en er zijn zelfs elektrische pick-ups. Een plug-in hybride pick-up bestond echter nog niet. Daar hebben ze bij Ford nu iets op bedacht: de Ford Ranger PHEV!

Raar eigenlijk dat een stekkerhybride pick-up nog niet bestaat. Ford heeft er namelijk best goede en ogenschijnlijk steekhoudende argumenten voor. Het probleem met een volledig elektrische pick-up blijft immers dat het trekken van zware lasten een enorme weerslag heeft op de actieradius, die door de hoogte en het gewicht van een pick-up toch al snel ontoereikend is. Tegelijkertijd moeten ook bedrijfswagens in steeds meer Europese steden liefst uitstootvrij zijn. Dat bereik je dan weer niet met de dikke dieselmotor die doorgaans in dit soort ‘compacte’ pick-ups zit. De PHEV als tussenoplossing lijkt dus bij uitstek geschikt.

Dat vindt Ford tenminste wel, dus komt het met een plug-in hybride-versie van de in 2021 gelanceerde nieuwe Ford Ranger. Ford strooit nog niet met uitgebreide specificaties, maar meldt wel dat de Ford Ranger PHEV ‘gewoon’ 3.500 kg kan trekken. De verbrandingsmotor aan boord loopt niet op diesel, maar is een viercilinder 2.3 EcoBoost-benzinemotor. Hoewel de accucapaciteit niet bekend is, belooft Ford een elektrisch bereik van ‘meer dan’ 45 kilometer. Die kan in één keer worden opgereden – meer dan de helft van de klanten rijdt niet meer dan 40 km per dag – maar ook slim worden uitgesmeerd over een lange rit. Er is een modus waarin de auto dat zelf uitzoekt, er komt een modus die door middel van ‘geofencing’ weet in welke stadscentra elektrisch moet worden gereden en er zijn modi om de accu-inhoud te bewaren of zelfs aan te vullen onder het rijden.

De laadpoort zit aan de linkerkant van de laadbak, net als de benzineklep.

Een belangrijk voordeel van een (deels) elektrische aandrijflijn in een werkpaard als de Ranger is dat de stroom aan boord ook voor andere zaken kan worden gebruikt. Daarom krijgt de Ranger drie 10A-stopcontacten mee, twee in de laadbak en één in de cabine. Ford voorziet daarvoor allerlei stoere toepassingen, zoals het van stroom voorzien van cirkelzagen en campinguitrusting en het opladen van boren en ander elektrisch gereedschap. Dat kan met een conventionele pick-up in principe ook, maar in het geval van de Ranger PHEV lukt het zonder de motor te laten draaien. Raakt de accu tijdens dusdanig gebruik toch leeg, dan springt de motor automatisch alsnog bij. Slim!

Voor Nederland heeft de Ford Ranger PHEV nog een belangrijk voordeel, want door de in theorie lage CO2-uitstoot zal de bpm een stuk beter behapbaar zijn dan bij een diesel. Bpm, ja, want die gaat in de toekomst ook voor bedrijfsauto’s gelden. De Ford Ranger PHEV laat nog wel even op zich wachten: bestellen kan vanaf midden 2024 en de eerste afleveringen vinden pas begin 2025 plaats. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.