AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Ka en Ka+ in productievorm

Ford Ka en Ka+
In november vorig jaar toverde Ford de Ka Concept uit de hoge hoed. Later zagen we de Figo Concept als sedanversie hiervan verschijnen. Vandaag zijn ze allebei in productietrim onthuld voor de Braziliaanse markt.

De Ford Ka en Figo Concept hebben hun voorlopige vorm ingewisseld voor hun definitieve gedaante. De hatchback wordt gewoonweg Ka gedoopt, de sedanversie laat z'n naam Figo vallen en zal als Ka+ door het leven gaan. De Figo, zoals de Ka-met-kont in India wél gaat heten, is voor de Braziliaanse markt overigens voorzien van een langere achterzijde om plek te bieden aan meer bagage.

Op 15 juni zal Ford de Ka en Ka+ tot in detail toelichten. Het is niet voor niets dat het compacte duo nu al in Brazilië wordt gepresenteerd. Het Zuid-Amerikaanse land zal namelijk de eerste locatie zijn waar de nieuwe Ka op de markt verschijnt.

Onder de kap komt een 1,0-liter driecilinder van 85 pk te liggen die zowel E85 (ethanol) als benzine lust. In Brazilië zal de Ka+ de strijd moeten aangaan met auto's als de Chevrolet Prisma (de sedanversie van de Onix), Volkswagen Voyage (de sedanversie van de Gol) en Dacia Logan, die daar als Renault in de prijslijsten staat.

Het is nog niet helemaal duidelijk of deze nieuwe Ka ook naar Nederland komt. Ford Nederland gaf eerder al aan dat we deze modellen niet moeten zien als vervangers voor onze Ka. Wél zou het een 'wereldauto' zijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren