Ford Focus-productie in Saarlouis ligt stil: miljoenen schade per dag

Ruzie met de toeleveranciers

Ford fabriek Saarlouis

Niet alleen Tesla heeft problemen met een Duitse fabriek, ook Ford is aan de beurt. Bij de fabriek in Saarlouis waar de Ford Focus wordt gemaakt, ligt het werk compleet stil.

Heeft Ford het ook aan de stok met extreem-linkse actievoerders? Dat niet. Het zwijgen van de fabriek in Saarlouis is van meer praktische aard, want door een grote staking bij toeleveranciers zijn er simpelweg geen onderdelen om nog Focussen te kunnen maken.

Automobilwoche vertelt dat zo’n 500 leden van de vakbond IG Metall het werk hebben neergelegd bij meerdere toeleveranciers. Ford Saarlouis moet het daarom zonder essentiële motor- en transmissiedelen, assen, maar ook carrosseriedelen, uitlaten en bedrading doen. Tja, dan gaat het bouwen van een Ford Focus met de beste wil van de wereld niet lukken.

Ford is geen toevallig slachtoffer van deze staking, maar een doelbewust mikpunt. Het merk stopt volgend jaar helemaal met de Ford Focus als model. Dat betekent onzekere tijden voor de 3.500 medewerkers in de fabriek in Saarlouis waar dit model wordt gebouwd, maar met hen heeft Ford inmiddels goede afspraken gemaakt. Dat geldt nog niet voor de mensen die werken bij de toeleveranciers in kwestie, die voor hun werk ook helemaal of grotendeels afhankelijk zijn van Ford. Wat ze willen, laat zich raden.

De staking is voor onbepaalde tijd en dat levert vast stress op in de vergaderruimtes van de Ford-fabriek, want een stilliggende fabriek kost Ford ongeveer een miljoen euro per dag. Het enige lichtpuntje: áls de staking ten einde komt, is de Ford-fabriek volgens een woordvoerder weer snel op stoom.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.