Ford Focus-productie hervat na problemen door staking
Gedoe met toeleveranciers
De productie van de Ford Focus in het Duitse Saarlouis is weer hervat na een flinke verstoring door stakende toeleveranciers.
Ruim een week geleden kwam het werk in de Ford-fabriek in Saarlouis tot stilstand, omdat niet alle benodigde onderdelen voor de Ford Focus meer binnenkwamen. Dat had te maken met een staking bij diverse toeleveranciers waarvan de werknemers aangesloten zijn bij vakbond IG Metall. Inmiddels is de levering van onderdelen volgens Automotive News weer op gang en kunnen er weer Focussen worden gebouwd.
Zo'n 500 IG Metall-leden bij de toeleveranciers waren uit op dezelfde volgens hen gunstige ontslagdeal die Fords fabrieksmedewerkers straks krijgen als de productie van de Focus er stopt. Zij zijn maandag tot een akkoord gekomen. De staking kostte Ford dik een miljoen euro per dag, dus waarschijnlijk komt de totale schade op richting de tien miljoen euro uit.
AutoWeek was onlangs nog bij de fabriek. Daarover kon je meer lezen in AutoWeek 7.
Het is overigens nog altijd niet helder wat er gebeurt met de fabriek als Ford zich er volgend jaar terugtrekt. Er zouden nog steeds gesprekken zijn met een potentieel geïnteresseerde partij uit de auto-industrie. Wel is al helder dat er door de productiestop van de Focus vooralsnog 3.500 banen verdwijnen.