Ford Focus als Active Wagon
Nu ook hoog én lang
De nieuwe Ford Focus was er meteen bij zijn introductie als langere Wagon en als hogere Active, maar de combinatie van die twee kregen we tot nu toe niet te zien. Vandaag komt daar verandering in: dit is de Focus Active Wagon.
De klassieke ophoogbehandeling voor reguliere automodellen vindt zijn oorsprong bij de stationwagens van met name Subaru en Volvo, maar Ford koos er bij de Focus voor om aanvankelijk juist de hatchback als extra stoere Active te presenteren. Met wielkastverbreders in zwarte kunststof, iets meer bodemvrijheid en een andere voor- en achterbumper kreeg de nieuwe Focus vanaf het begin een variant met een enigszins SUV-achtige uitstraling. Ook werd gelijk duidelijk dat de Wagon eveneens als Active verkrijgbaar zou zijn, maar vandaag komen de eerste beelden van die auto pas vrij.
Zand
Veel spannender dan dat is het nieuws helaas niet. Net als de al bekende Focus Active krijgt de Wagon een voor- en achterbumper waarvan de onderzijde is verdeeld over onbespoten plastic en zilvergrijze ‘beschermplaten’, zwarte spatbordranden en speciale 17- of 18-inchwielen. Ook voor de Wagon geldt dat onafhankelijke achterwielophanging standaard is op de Active, waarbij de Wagon ook nog eens anders is vormgegeven om meer ruimte in het bagageruim te genereren. Een ander verschil tussen de reguliere Wagon en de Active Wagon is de extra rijmodus. Behalve Normal, Sport en Eco heeft de iets hogere stationwagen ook een ‘Slippery’-mode voor gladde ondergronden en een heuse Trail mode. In die setting moet de auto eenvoudig rollend te houden zijn als de ondergrond uit bijvoorbeeld zand bestaat. Op de internationale motorenlijst zet Ford dezelfde 1.0- en 1.5-benzinemotoren als bij iedere andere Focus en ook de 2.0 EcoBlue-diesel komt gewoon beschikbaar.
Niet in de VS
Ford heeft de Active-smaak flink te pakken en brengt de laatste jaren van vrijwel ieder nieuw model een hoogpotige versie uit. Ook de sportieve ST-Line en luxueuze Vignale worden vaste waardes binnen het gamma. Leuk weetje: in de VS zou de Focus Active naast de Mustang als enige niet-SUV overblijven op de Ford-prijslijsten, maar die plannen gaan niet door. Ford wilde de Amerikaanse Focus namelijk in China bouwen, maar durft dat met een importheffing van 25 procent op in dat land gebouwde auto’s niet aan.