Ford Bronco komt naar Nederland
Schieten op Wrangler en Defender
Goed nieuws: Ford verkoopt de Bronco vanaf 2023 ook in Europa. De met retrodesign overgoten offroader komt naar een select aantal Europese landen en uit navraag van AutoWeek blijkt dat Nederland daarbij hoort.
In juli 2020 bracht Ford de Bronco op bijzondere wijze terug. Het merk plakte de tussen 1965 en 1996 voor offroaders gebruikte modelnaam namelijk niet op één, maar op twee auto's. Met de Bronco Sport kwam Ford met een meer lifestyle-achtige SUV op basis van de Kuga en met een simpelweg Bronco geheten terreinbeul verscheen een model dat de Jeep Wrangler en Land Rover Defender het leven zuur moet gaan maken. Aanvankelijk zou Ford de Bronco niet in Europa gaan verkopen. Inderdaad, aanvankelijk. Het merk geeft nu aan dat de Bronco namelijk wél naar Europa komt.

Ford Bronco
Eind 2023 haalt Ford de Bronco naar eigen zeggen naar een select aantal Europese landen. De Nederlandse liefhebber van de Bronco mag zich gelukkig prijzen. De Nederlandse importeur bevestigt aan AutoWeek dat Nederland een van de landen is waar de Bronco volgend jaar op de markt komt.
Ford Bronco
Ford levert de Bronco in de Verenigde Staten met twee en met vier portieren. De tweedeurs gaat aan de neus van de Europese consument voorbij, maar met de vierdeurs - die net als zijn kortere broer een verwijderbare hardtop en uitneembare portieren heeft - verrijkt Ford het Nederlandse leveringsgamma alsnog op bijzondere wijze. De Bronco is namelijk een met retrodesign doorspekte offroader die naast het asfalt daadwerkelijk zijn mannetje moet kunnen staan. De altijd vierwielaangedreven Bronco heeft afhankelijk van de uitvoering zeven rijmodi, waaronder specifiek op offroadgebruik afgestemde standen waaronder Mud/Ruts, Sand en Baja.

Ford Bronco met verwijderbare dakpanelen en uitneembare portieren.
De rond een ladderchassis gebouwde Ford Bronco heeft een elektronische tussenbak waarmee je tussen twee- en vierwielaandrijving en voor hoge of lage gearing kunt kiezen. Een elektromechanische tussenbak is ook verkrijgbaar. Met Trail Control kan de Bronco tot een snelheid van 31 km/h door het terrein waarbij de auto zelf accelereert en afremt waar nodig. Cruisecontrol voor naast het asfalt dus. Met Trail One-Pedal Drive kan je de Bronco - net als diverse EV's - ook met slechts het gaspedaal laten versnellen en vertragen. De Bronco staat standaard op 17-inch wielen met daaromheen offroadrubber en is tegen meerprijs met beschermplaten voor onder meer de motor, transmissie, tussenbak en brandstoftank te bestellen.

Interieur Ford Bronco.
Vanbinnen is de Bronco bepaald niet spartaans. De auto krijgt standaard een 12-inch SYNC4-multimediasysteem, heeft talloze bevestigingspunten voor het plaatsen van mobiele telefoons of camera's, heeft usb-poorten en zelfs een uitgebreid audiosysteem van B&O met tien luidsprekers. Ook is een 360-graden-camera standaard.
Nederland
Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend en ook is nog niet helemaal helder met welke aandrijflijnen de Ford Bronco in ons land beschikbaar komt. In de Verenigde Staten is de auto verkrijgbaar met een 2.3 Ecoboost viercilinder van 304 pk, met een 335 pk sterke 2.7 EcoBoost V6 met twee turbo's en met een eveneens met twee turbo's uitgeruste 3.0 V6 die het tot 406 pk schopt. Die laatste machine is voorbehouden aan de Raptor-variant. Ford zegt nadrukkelijk dat het de Bronco in een gelimiteerde serie naar Europa komt, reken er dus op dat je in 2023 snel moet handelen om er eentje te kunnen bemachtigen. Na de Explorer is de Bronco de tweede 'typisch Amerikaanse SUV' van Ford die naar Europa komt. In de Verenigde Staten verkocht Ford vorig jaar 35.023 Bronco's. Slechts 5.000 minder dan van de Ecosport (40.659 stuks) maar meer dan van de elektrische Mustang Mach-E (27.140 stuks).