AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Flinke verbouwplannen voor Ferrari 612 Scaglietti
35
Daar is –ie weer: de gecamoufleerde Ferrari 612 Scaglietti. Een AutoWeek-lezer spotte 'm al eerder, maar nu is het prototype ook voor de lens van onze spionagefotograaf verschenen. En hij heeft meer te verbergen dan we dachten.
Ferrari werkt aan een verbeterde 612 Scaglietti. Allereerst wordt de V12 flink vernieuwd. Hij moet gaan zorgen voor een beduidend lager verbruik en CO2-uitstoot. Daar moet onder meer directe brandstofinjectie gaan zorgen. In 2012 moet de stal uit Maranello de uitstoot van het modellenprogramma met veertig procent hebben teruggebracht. En met een uitstoot van 470 gram per kilometer voor de huidige 612, ligt er een schone taak te wachten voor de ontwikkelingsafdeling van Ferrari.
Ook het uiterlijk van de 612, die stamt uit 2003 wordt flink aangepakt. Eerder zagen we alleen de neus van de auto en dachten we dat Ferrari genoegen nam met lichte wijzigingen. Nu hebben we ook de achterkant op de foto en het ziet er naar uit dat het grootste model uit Maranello flink wordt verbouwd. Wellicht rijdt hier dus de 612 Scaglietti M, waarbij die laatste letter staat voor Modificato. Ook de achterzijde van de auto zit namelijk flink ingepakt; met name de boven elkaar geplaatste uitlaten aan weerszijde van de nieuwe achterbumper, zijn een opvallend detail. We zagen ze voor het eerst bij de California.
Een lang gekoesterde wens van Ferrari is vierwielaandrijving. Wellicht dat de nieuwe 612 de eerste is die dat aan boord krijgt. Ook zou het kunnen dat Ferrari werkt aan hybride-techniek, waarbij een elektromotor zorgt voor extra pk's en trekkracht op de juiste momenten.