Flink minder nieuwe auto's verkocht in 2016

15 procent minder verkocht is volgens verwachting

Dubbeltest - Volkswagen Golf vs. Opel Astra
Vandaag rollen de verkoopcijfers binnen. Bovag en Rai Vereniging maken bekend dat vorig jaar 382.825 nieuwe personenauto's zijn verkocht. Een daling van zo'n 15 procent ten opzichte van 2015.

Het uiteindelijke aantal verkochte auto's benadert daarmee de vooraf opgestelde verkoopprognose van 380.000 stuks. De forse terugval houdt verband met de bijtellingsregels die vorig jaar in werking traden. Eind 2015 konden dealers en leasemaatschappijen nog bergen nieuwe diesels en plug-in hybriden registreren omdat men nog wilde profiteren van de oude belastingtarieven. In december 2015 rolden zelfs 48,1 procent meer auto's de showrooms uit dan afgelopen maand (35.723 stuks). Daarbij zou een deel van de zakelijke rijders die oog hadden op een auto die in het 25 procent-tarief viel, wachten op het in werking treden van de nieuwe bijtellingsregels dit jaar, daar het algemene bijtellingstarief (minus EV's) dit jaar op 22 procent staat.

RAI Vereniging en BOVAG verwachten dat de verkopen dit jaar weer zullen toenemen, tot circa 415.000 stuks. De komende jaren lijken er geen ingrijpende fiscale wijzigingen meer plaats te vinden in autoland. Ook de Nederlandse importeurs verwachten dat consumenten en leaserijders door het nagenoeg gelijktrekken van de bijtelling naar 22 procent, alleen volledige EV's profiteren van 4 procent bijtelling, 'weer gaan kiezen met het hart'.

Het wordt bijna saai bij lijstjes als deze, maar Nederland koos in 2016 maar wat graag voor Volkswagen. Het merk staat met 43.819 verkochte exemplaren op de eerste positie en had daarmee een marktaandeel van 11,4 procent. Op twee vinden we Renault met 35.037 verkochte exemplaren (9,2 procent aandeel). Plek drie is voor Opel, dat 32.500 auto's in ons land wist te verkopen (8,5 procent aandeel). Op plek vier en vijf vinden we Peugeot en Ford met respectievelijk 28.130 en 21.365 verkochte auto's.

De bestverkochte auto in 2016 was de Volkswagen Golf. Daarvan werden, inclusief de Sportsvan, 12.432 exemplaren verkocht. Op plek twee vinden we de Renault Clio met 10.730 verkochte exemplaren. Plek drie, vier en vijf gaan naar de Volkswagen Polo (9.945 stuks), de Opel Astra (9.893 stuks) en de Volkswagen Up (8.638 stuks).

Populairste merken in Nederland, 2016

PositieMerkAantal
1Volkswagen43.819
2Renault35.037
3Opel32.500
4Peugeot28.130
5Ford21.365
6BMW18.756
7Kia18.678
8Toyota18.509
9Mercedes-Benz15.409
10Skoda15.346

Populairste modellen in Nederland, 2016

PositieMerkAantal
1Volkswagen Golf10.780
2Renault Clio10.730
3Volkswagen Polo9.945
4Opel Astra9.893
5Volkswagen Up8.638
6Ford Fiesta8.345
7Peugeot 1088.246
8Kia Picanto8.216
9Volkswagen Passat8.022
10Renault Captur7.853

Populairste modellen in Nederland, december 2016

PositieMerkAantal
1Volkswagen Passat2.926
2Volkswagen Golf1.257
3BMW 3-serie1.206
4Renault Clio1.150
5Mitsubishi Outlander1.077
6Mercedes-Benz C-klasse949
7Audi Q7920
8Opel Astra860
9Volvo XC90813
10Renault Mégane706

Run op plug-in

In decemberverkopen valt op dat auto's als de Mercedes-Benz C-klasse, Audi Q7 en Mitsubishi Outlander opeens in de top 10 voorkomen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Volkswagen Passat. Bovenstaande heeft alles te maken met het feit dat van deze modellen plug-in hybriden beschikbaar waren die, wanneer in december nog geleverd, de komende jaren nog een gunstig bijtellingstarief opleverde. In december werd zo in één keer 36,5 procent van alle in 2016 verkochte Passats aan de man gebracht. Daar heeft Volkswagen de GT/E voor te danken. Voor de Golf ligt dat percentage op 11,7 procent (GT/E). Ook BMW heeft met de 330e kunnen profiteren in december. Van alle in 2016 verkochte 3-series werd 22,6 procent in december aan de man gebracht. Voor auto's als de Outlander, C-klasse (plug-in), Q7 (e-tron) en XC90 (T8) liggen die percentages op 57,8 (!), 25,9, 52,5 en 29,6 procent. Andere uitschieters waarbij het plug-in tarief duidelijk een rol speelt zijn de E-klasse (35 procent) Kia Optima (26,7 procent) en de Volvo V60 (24 procent).

Minder populaire merken

Een wat pijnlijke lijst. Op plek één zouden we Fisker vinden, gezien er in 2015 nog ergens één op kenteken is gezet en in 2016 niet meer. Omdat het merk officieel niet meer bestaat, tellen we die niet mee. Ook in de marge opererende merken als Lotus, Lamborghini. Chevrolet, Rolls-Royce, Morgan, Aston Martin, Ferrari, Bentley en Maserati laten we in deze lijst even buiten beschouwing.

SsangYong vinden we dan op nummer één. In 2016 verkocht de Nederlandse importeur 10 auto's in ons land, 60 procent minder dan in 2015. Op twee staat Lancia, dat nog 110 auto's heeft weten te registeren, 32 procent minder dan in 2015. Een trede lager staat Infiniti, dat met 201 auto's op plek drie staat. Wél ligt dat aantal maar liefst 151 procent hoger dan in 2015. Plek vier is voor Jeep, dat met 628 verkochte auto's 32 procent minder mensen blij wist te maken dan in 2015. Subaru volgt met 728 auto's (minus 8,8 procent). Lexus sluit aan met 872 verkochte auto's, een afname van 54,9 procent ten opzichte van 2015. Alfa Romeo is de laatste fabrikant die met 998 verkochte auto's minder dan 1.000 auto's heeft verkocht in ons land.

Snelle groeiers

Morgan verkocht vorig jaar 9 auto's en zag zijn verkopen daarmee met maar liefst 350 procent toenemen. Infiniti zag zijn verkopen stijgen met 151,3 procent tot 201 stuks, gevolgd door Rolls-Royce dat met 14 verkochte exemplaren zijn verkopen wist te verdubbelen ten opzichte van 2015. Ook Ferrari deed goede zaken en verkocht met 43 auto's ruim 48 procent meer dan in 2015. Honda, Jaguar en Lamborghini zagen hun verkopen stijgen met respectievelijk 32,3, 30,7 en 28,6 procent. Ook Opel mag zijn handen samenknijpen en verkocht met 32.500 auto's 27,7 procent meer auto's dan in 2015. Mini, Tesla en Hyundai noteerden met respectievelijke groeipercentages van 18,4, 17,7 en 12,9 stevig groene cijfers.

Geen interesse meer

Natuurlijk is er ook een reeks auto's te vinden waarvoor de interesse vorig jaar sterk is teruggelopen. Modellen die niet meer geproduceerd worden, tellen we voor het gemak niet mee. Zo valt op dat de Hyundai i40 met 44 verkochte exemplaren maar liefst 87 procent minder vaak over de toonbank ging. Ook de Toyota GT86 is met slechts één verkocht exemplaar niet bepaald populair te noemen. De vraag liep met ruim 83 procent terug, een percentage dat ook geldt voor de Subaru BRZ. De Porsche Cayenne is met 224 verkochte exemplaren bijna 83 procent minder vaak verkocht. Datzelfde percentage staat achter Peugeot 308. De Mitsubishi Outlander ging met 1.862 verkochte exemplaren ruim 80 procent minder vaak met iemand mee naar huis. De Lexus CT haalt dat percentage met 79,9 procent nét niet. Porsches Panamera vond 74 procent minder vaak een eigenaar en ook de verkopen van de Toyota Auris liepen terug, en wel met 68 procent. BMW's X5 doet ook geen goede zaken en vond met 376 verkochte exemplaren bijna 72 procent minder vaak een nieuw thuis. Andere uitschieters zijn de Mercedes-Benz CLS-klasse (minus 66 procent), de Kia Sorento (minus 65 procent), de Audi A6 (minus 61 procent), de Volkswagen Touareg (minus 60 procent) en de Volvo V40 (-59,8 procent).

Bestverkochte supercars

De bestverkochte supercar van 2016 is de Porsche 911. 387 exemplaren vonden een eigenaar, 40 procent meer ten opzichte van 2015. De Ford Mustang volgt met 73 exemplaren (121 procent meer dan in 2015). Op drie vinden we de Jaguar F-Type, die met 69 verkochte exemplaren iets minder vaak werd aangeschaft dan in 2015. BMW's i8 sluit met 48 exemplaren aan. De eerste Ferrari in de supercarlijst is de 488, die 28 keer over de toonbank gleed. De Bentley Continental vinden we daarachter met 20 verkochte exemplaren.

Lezersreacties (87)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.