Flink meer elektrische auto's verkocht in Europa: bijna 1 op de 6 nieuwe auto's is EV
Automarkt in cijfers
In Europa zijn in de afgelopen maand aanzienlijk meer nieuwe elektrische auto's op kenteken gezet dan in januari vorig jaar. Niet alleen in absolute zin. Ook het marktaandeel dat EV's in de totale registraties hebben lag in januari aanzienlijk hoger dan in diezelfde maand vorig jaar. Dat en meer blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).
Europese brancheorganisatie ACEA heeft heel wat data om op te vragen en dus zit er altijd wat vertraging op de lijn. Dat heeft tot gevolg dat we je pas aan het eind van februari een beeld kunnen geven van hoe de Europese automarkt er in januari voorstond. Daar gaan we. In de Europese Unie zijn in januari 831.201 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat waren er 2,6 procent minder dan de ruim 853.000 exemplaren die in januari van 2024 een kenteken kregen.
Van de dik 830.000 nieuwe personenauto's die in januari in de EU zijn gekentekend, had het leeuwendeel een verbrandingsmotor (85 procent). Auto's met een mild-hybride of volwaardige hybride aandrijflijn waren goed voor een marktaandeel van 34,9 procent, terwijl auto's met een benzinemotor zonder elektrohulp het tot een marktaandeel van 29,4 procent schopten. Doordat er simpelweg steeds meer mild-hybride auto's op de markt verschijnen, is het niet gek dat we hier ten opzichte van januari vorig jaar een verschuiving van 'traditioneel benzine' naar hybride zien. Het marktaandeel van dieselauto's glijdt verder weg en wel van 13,4 procent in januari 2024 naar 10 procent in januari dit jaar. Duitsland was met bijna 33.000 geregistreerde dieselauto's de grootste dieselmarkt, al lag dat aantal wel bijna 20 procent lager dan in januari vorig jaar. Plug-in hybride auto's verliezen iets aan marktaandeel, maar met een daling van 0,4 procentpunt is dit niet wereldschokkend.
Elektrische auto's
Opvallender is de flinke toename van de registraties van elektrische auto's. In januari zijn in de Europese Unie namelijk 124.341 nieuwe elektrische auto's geregistreerd. Dat waren er maar liefst 34 procent meer dan in januari vorig jaar, terwijl de algehele automarkt juist ruim 2,5 procent aan volume verloor. Het logische gevolg is dat het marktaandeel van elektrische auto's in de januari-registraties dan ook flink hoger ligt dan vorig jaar: 15 procent in plaats van net geen 11 procent.
In Duitsland - waar de EV-markt lang flinke tikken kreeg - zijn in januari maar liefst 53,5 procent meer EV's gekentekend dan in diezelfde maand vorig jaar. Ook in België en ons eigen Nederland namen de EV-registraties met achtereenvolgens 37,2 procent en 28,2 procent stevig toe.
Registratie nieuwe auto's in de Europese Unie naar type aandrijflijn - januari 2025
Marktaandeel januari 2025 | Marktaandeel januari 2024 | |
Benzine | 29,4 procent | 35,2 procent |
Diesel | 10 procent | 13,4 procent |
Hybride | 34,9 procent | 28,8 procent |
Plug-in hybride | 7,4 procent | 7,8 procent |
Elektrisch | 15 procent | 10,9 procent |
Overig | 3,3 procent | 3,9 procent |