Fisker Karma dichter bij kentekengoedkeuring

Fisker Karma

De Duitse TÜV heeft de afstand die de Fisker Karma elektrisch aflegt, officieel bepaald. Daarmee is de Europese typegoedkeuring van de auto weer een stukje dichter bij gekomen. Tot nu toe, wachten de Fisker-kopers van het eerste uur namelijk nog steeds op hun plug in-hybride.

De levering van de Fisker Karma heeft in Europa vertraging opgelopen omdat het niet wil vlotten met de typegoedkeuring. Daar wordt echter aan gewerkt. Vandaag meldt Fisker dat de Duitse TÜV de afstand die de Karma louter elektrische kan afleggen 83 kilometer is. Dat is conform wat Fisker over de auto heeft beweerd. In de Amerikaanse typegoedkeuring is die afstand slechts 51 kilometer, en is het verbruik vastgesteld op 4,5 liter op 100 km.

De korte elektrische afstand heeft in de rechtse Amerikaanse politiek geleid tot vragen. Fisker profiteert namelijk van een overheidslening van 500 miljoen dollar en de politici vinden het resultaat daarvoor te weinig. Bovendien wordt de Karma bij Valmet in Finland gebouwd en zorgt het merk dus niet voor werkgelegenheid in de VS. Fisker verdedigt zich met de bewering dat het overheidsgeld toch echt in de nieuwe fabriek in Delaware wordt geïnvesteerd, waar vanaf het einde van het volgende jaar de compactere Nina moet worden gebouwd.

Met de onderzoeken van de TÜV is de Europese typegoedkeuring in elk geval een stap dichterbij. Wanneer de eerste Karma's hun kenteken krijgen, blijft echter onduidelijk. "Fisker heeft de klanten al eerder beloftes gedaan, die niet konden worden nagekomen. We zijn dus voorzichtig met nieuwe uitspraken en wachten tot de eerste auto's werkelijk bij de dealers staan," aldus de Nederlandse woordvoerder van het merk.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.