Fiat verkiest zuinig boven schoon

Fiat Bravo
Naar aanleiding van de Nederlandse belastingregels heeft Fiat Nederland besloten een zuinige dieselmotor naar Nederland te halen en een iets schonere – maar minder zuinige – variant van dezelfde motor niet.
Het gaat om een gloednieuwe 1.6 dieselmotor die als 105-pk versie en als 120 pk versie leverbaar is. In de Fiat Bravo stoten deze motoren 119 en 129 gram CO2 per kilometer uit. Ze verdienen hier respectievelijk een A- en een B-label mee. Wat schertst echter onze verbazing: de 120 pk variant is een motor die al voldoet aan de Euro 5-norm (die pas vanaf 2009 geldt), de 105 pk versie voldoet aan de huidige Euro 4-norm. Hoe komt dat? Navraag leert dat het terugdringen van de CO2-uitstoot van deze motor zorgt voor een verhoging van de NOx-uitstoot. Niet met veel, maar voldoende om te zorgen dat de motor net niet de Euro 5-normen haalt. De fabrikant levert overigens wel een versie van de 105-pk motor die wel aan de Euro 5-eisen voldoet. Deze stoot echter iets meer CO2 uit, zodat een A-label (en de bijbehorende belastingkorting) niet haalbaar is. Reden voor de Nederlandse importeur om deze versie niet naar Nederland te halen.
Wie milieubewust is, heeft dus een dilemma: 105 pk met een A-label en Euro 4, of 120 pk met een B-label en de iets strengere Euro 5. Het ligt er maar net aan of je de prioriteit legt bij CO2 of NOx-uitstoot. De Nederlandse overheid kiest in ieder geval voor de 105 pk variant: deze krijgt € 700 meer subsidie dan zijn Euro 5-broer.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.