Fiat 850 Sport Coupé (1969) - In het Wild
De topversie
De Fiat 850 was verkrijgbaar in maar liefst vijf carrosserievarianten. Eerder konden we al een 850 sedan en een Sport Spider verwelkomen in deze rubriek, vandaag is de beurt aan de Sport Coupé.
Zet een 850 Sport Coupé naast de sedan en je zou op het eerste gezicht niet zeggen dat de twee aan elkaar zijn gerelateerd. De Sport Coupé heeft onder meer een langere 'motorkap', een schuiner liggende voor- en achterruit en dubbele achterlichten. Ook heeft de coupé een 'Kamm-tail', waarbij de achterkant van de auto schuin afloopt en abrupt wordt afgesneden. Net als bij de overige 850-varianten ligt de motor van de Sport Coupé achterin. De lamellen verraden de plek van de krachtbron en zorgen mede voor de noodzakelijke koeling.

Fiat 850 Sport Coupé
Dit exemplaar ziet er nog bijzonder netjes uit in zijn gele kleur. Roest - een veel voorkomend probleem op de 850 - is niet te bekennen, de verchroomde bumpers glimmen je tegemoet en de spaakwielen staan hem goed. Omdat deze auto uit 1969 komt, heeft hij de grootste motor die je in de 850 kon krijgen: een 903 cc viercilinder met 53 pk. In 1968 voerde Fiat namelijk een update door voor de 850 Coupé en Spider, waarbij de krachtigere krachtbron werd geïntroduceerd, en gaf beide varianten de toevoeging 'Sport'. Overigens bouwde Abarth nog krachtigere versies van de 850, maar die waren dus niet officieel afkomstig van Fiat zelf.
AutoWeek-forumgebruiker Quadrifoglio Verde legde deze 850 Sport Coupé vast op een parkeerplaats in een bos. Volgens de gegevens van de RDW kwam de klassieker in 2004 naar Nederland en heeft hij hier sindsdien op papier vijf particuliere eigenaren gehad. De huidige eigenaar heeft hem in bezit sinds afgelopen 13 april, dus dat is nog maar relatief kort. We hopen in ieder geval dat diegene net zo goed zorgt voor de Fiat 850 Sport Coupé als de vorige eigenaren hebben gedaan!