Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Fiat 500: alles uit de kast

Fiat 500: alles uit de kast
Fiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kastFiat 500: alles uit de kast
  • Luc Vranken
  • Nieuws
5 juli 2007 om 09:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe 500 is voor Fiat een uitgelezen kans om de huidige opwaartse koers van het autoconcern verder uit te bouwen. Op marketinggebied haalt de Italiaanse fabrikant alles uit de kast. Maar heeft de auto het ook in huis? De nieuwe kleine Italiaan, een hippe, retro 3-deurs Panda, heeft zeker veel te bieden. Maar een wereldwonder is het ook weer niet.
De nieuwe 500 is voor Fiat een uitgelezen kans om de huidige opwaartse koers van het autoconcern verder uit te bouwen. Op marketinggebied haalt de Italiaanse fabrikant alles uit de kast. Maar heeft de auto het ook in huis? De nieuwe kleine Italiaan, een hippe, retro 3-deurs Panda, heeft zeker veel te bieden. Maar een wereldwonder is het ook weer niet. "Alsjeblieft, alsjeblieft, blijf op de route zoals aangegeven en ga niet met de auto naar Turijn. Dan breekt de hel los!"  drukt de Italiaanse pr-dame ons op het hart. Fiat laat  een select gezelschap de nieuwe Fiat 500 alvast beproeven in de omgeving van Turijn. Maar een week later pas is de officiële lancering van de auto op de Italiaanse markt, middels een groot spektakel waarbij Fiat-stad Turijn geheel wordt ingenomen. Dus is het handig als wij met de nieuwe 500 zoveel mogelijk op de rustige binnenweggetjesblijven. Niet te veel opvallen.
Maar de 500 betekent natuurlijk iets voor Italianen dus menig mobieltje komt tevoorschijn in het pittoreske La Morra -waar we fotograferen en filmen- om even de nieuwe 500 in het wild vast te leggen. Het is dan ook absoluut een fotogeniek ding. De makers is niets teveel om uitgebreid de designlink uit te leggen met de oer-500 die Italie vanaf 1957 mobiel maakte. Inderdaad, exact 50 jaar geleden en nee, dat is geen toeval.
Maar dat deze 500 natuurlijk helemaal van deze tijd is en zelfs voorop loopt, dat wordt ook uitgebreid gecommuniceerd. Vorige week is de verovering van Italie begonnen met de 500 door een groots mediaspektakel in Turijn en nog 13 andere Italiaanse steden. En, ongekend aanvallend voor Italianen, komende 14  juli, quatorze juillet, begint de mediacampagne om Frankrijk warm te maken voor de nieuwe 500.(en de nieuwe Twingo naar de achtergrond te werken) Waar die begint? Op de Place Bastille... Toe maar. Nederland staat niet vooraan, het wordt november. Wat kunnen we dan verwachten?

Leuk, subtiel en toch stevig
Een heel veld van witte, ivoren, zwarte, rode en een enkele lichtblauwe 500tjes bevolkt de parkeergarage van het hotel. Kies maar uit. Hij is nog leuker dan op de foto's, dit is gewoon een karretje dat een boel mensen meteen willen knuffelen. Met name het profiel en de voorkant hebben de goede mix van retro (oer-500) en moderne tijd. De achterkant vinden we teveel Mini. Alsof ze de achterruit met dak iets naar voren hebben geduwd, jammer. Sterk is weer dat binnenin de 500 het retro-design smaakvol terugkomt. De 500-badge op het dashboard rechts is subtiel en erg smaakvol. Goed gedaan. We stappen in de 1,4-liter 100 pk benzineversie. Tot de Abarth komt begin 2008 is dit het topmodel. Wat een serieus stuurwiel. Dik, stevig, heel volwassen. Ook de zesbak zit heel goed onder handbereik. Het is knus in de 500, je zit gezellig dicht naast elkaar. De grote meter voor je neus waarin de toerenteller in de snelheidsmeter zit verwerkt is druk en matig afleesbaar. Maar het past wel in een retro-interieur. Standaard 7 airbags om je heen (Fiat gaat voor de 5 sterren EuroNcap) is uniek voor een auto van dit formaat, 3,55 meter lang.
Onder de 1.4 zit nog een 1,2-liter viercilinder benzinemotor van 69 pk en de 1,3 Multijet diesel van 75 pk is de derde van de drie meteen leverbare motoren.

We missen vinnigheid
Op pad met de 1.4 vragen we ons al snel af: waar hangen die 100 pk's uit? Want veel zwaarder dan de basis-Panda is de 500 niet (platform iets verlengd en versterkt) en de vinnigheid van de auto valt ons tegen. Het gretige van een kart-achtig kleintje zit er niet in. Misschien dat deze versie straks in het vlakke Nederland ons op dat punt wel overtuigt.
De 500 ligt goed op de weg zonder daarbij oncomfortabel te zijn door te stugge vering of iets dergelijks. Voor een verzorgde onafhankelijke MacPherson met stabilisatorstang, achter een semi-onafhnakelijke wielophanging. Dat is goed afgestemd allemaal. In deze duurste uitvoering houden de stoelen ons ook lekker op de plaats als we in heuvelachtig gebied een paar haarspeldbochten tegenkomen. Plakt goed aan het asfalt maar uiteindelijk gaat de auto gemoedelijk in onderstuur als het nóg harder gaat. Wat lekker is, is die hoge pook die uitstekend voor het grijpen ligt tijdens serieus rijwerk. De knoppen van de elektrische ruitbediening liggen er vlak naast en ook dat blijkt prettig. De allerduurste 500 heeft een knop op het dashboard met SPORT erop. Druk die in en de besturing wordt nog wat directer en het motormanagement zweept de 1,4-liter op tot hogere prestaties. Dit begint er op te lijken.
Bekerhoudertje hier, aflegvakje daar, het is passen en meten om binnen de wielbasis van 2,3 meter toch wat praktisch gebruiksgemak te kunnen bieden. Maar ook dat is goed gekomen, al moet je natuurlijk geen zeeën van ruimte verwachten.
Toch ook teleurstelling op het gebied van praktisch gebruiksgemak en bediening. Fiat rept over een vierpersoons auto maar dat zien we echt niet. De beenruimte op de achterbank, die gaat nog wel, maar de rugleuning achter is erg kort en trek je hoofd in als de achterklep wordt dichtgegooid: je krijgt hem zo op je kop (net als in een Audi TT coupe). Verder valt bij draaien en keren op dat de draaicirkel voor zo'n stadsridder onhandig groot blijkt en het uitzicht rondom kan ook beter, de C-stijl is behoorlijk fors.

Samen een auto ontwerpen
Geneve 2004 bracht de concept van deze auto. En een speciale website '500 wants you' nodigde het publiek uit om mee te denken over hoe de nieuwe 500 er uiteindelijk uit moest zien. Fiat heeft het over 3,7 miljoen bezoekers, 51 miljoen pageviews en 275.000 suggesties en ideeen voor de 500 "die stuk voor stuk hebben meegespeeld bij de totstandkoming van de auto." Als je je dan afvraagt welk item van de 500 nu door het publiek is bedacht en gerealiseerd in die nieuwe auto, dan droogt de informatiestroom een beetje op. Oh ja, de kleur van de sleutel is verwisselbaar, net als bij sommige mobieltjes, door een ander kleur cover te gebruiken. Wow.
We gaan dieselen. Naast de 1.4 is ook de 1.3 Multijet beschikbaar voor een test. De 1.2 is niet present. De Multijet staat ons altijd al bij als een heerlijk dieselmotortje met onderin lekker veel trekkracht en over de hele linie loopcultuur. Gaat ook op in deze nieuwe 500. Sterker nog, de trekkracht onderin, die je best mist in de 1,4-liter 100 pk benzine, heeft de 75 pk commonrail juist wel te bieden. Dat maakt de combinatie 500 en diesel best aantrekkelijk. Want met een sprint van 12,5 seconden van 0 naar 100 is de diesel vlotter dan de 1.2-benzine. Ook de top ligt hoger: 165 km/h tegen 160 voor de 1.2. Verbruik? De Multijet scoort 4,2 liter voor 100 km. En... wat is dát nou? De draaicirkel van de diesel is 9,2 meter in plaats van de 10,6 voor de 1,4-literversie. Zodat deze 500 zich zomaar lekkerder laat keren, parkeren en laveren.
Modellenrange
Met een Pop, Sport en Lounge-versie gaat de 500 zijn carrière van start. Met drie verschillende motoren. Basis-versie Naked gaat in elk geval in Italie niet in het programma. Standaard op alle versies zijn sowieso die 7 airbags. Ook ABS met EBD is op elke uitvoering aanwezig. De 1,4-liters hebben, in elke uitvoering, ook nog eens ESP. Radio met cd en MP3-speler is ook standaard op elke uitvoering en de Sport- en Lounge-versies krijgen af fabriek ook het Blue&Me –systeem: een communicatiesysteem van Fiat Auto en Microsoft dat MP3, Bluetooth, spraakherkenning, een USB-ingang en een SMS ontvanger in zich bergt.
Geen navigatie daarbij, daarvoor is het Blue&Me Nav-systeem en dat is altijd een optie. Opvallend is dat de in gelijke delen neerklapbare achterbankleuning alleen op de duurste Lounge-uitvoering standaard is. Toch iets wat je wil hebben met 185 liter bagageruimte. Net als de handvat voor de passagier om zich schrap te zetten in bochten. Ook handige extra opbergvakjes (onder passagiersstoel) zijn vaak voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen. Het moet ergens vandaan komen. Net als andere 500-grappen en grollen, zoals een zwart-wit geblokt dak, een dak in de kleuren van de Italiaanse vlag, kekke lakkleuren (met namen als Verde libero e bello, Blu máma non máma, Azzurro cuor on leggero ...) alsmede geinige stickers zijn logischerwijs alleen tegen meerprijs te koop. Maar ze bepalen wel mede het jeugdige, guitige van de 500-reeks. Airco is vanaf de Sport-uitvoering standaard. Een in hoogte verstelbaar stuurwiel is wel altijd present. Goede zaak. Hoe het precies wordt in Nederland in november is nog niet 100% zeker. Net als de prijzen, die hoe dan ook boven die van de Panda gaan uitkomen. De vijfdeurs Panda blijft, onder de nieuwe 500, gewoon in het Fiat-programma gehandhaafd. En net als de Panda komt ook de nieuwe 500 uit de fabriek in Tychy, Polen. Voor de rest heeft Polen niets van doen met deze nieuweling: ontwerp en ontwikkeling komen van het Fiat Style Centre. 500-offensief
"Dit is slechts het begin, er komt nog veel meer aan," legt Daniel Cipriani het 500-offensief van de Italianen uit. Daniel, de jongere, Italiaanse uitvoering van André Rieu, is bij Fiat verantwoordelijk voor de algehele 500-bouwkwaliteit en schuift gezellig aan voor de hippe slow food-lunch. Hij pendelt in het dagelijkse leven veel tussen Turijn en Tychy. Hij roemt uitgebreid de gebruikte materialen in de nieuwe 500 en de kwaliteits 'feel' van in- en exterieur maar is tevens de eerste om toe te geven dat de tijdsdruk om de nieuwe 500 gepresenteerd te krijgen op 4 juli 2007, 50 jaar nadat ..., groot was. "Volgende stap is een rechtsgestuurde versie maken," gaat hij verder. "De vraag vanuit onder andere Japan is erg groot." Mede daarom debuteert de 500 Abarth, met 1.4 T Jet-motor van 135 tot 150 pk, in oktober op de Tokyo Motorshow. Verder staat daarna een cabrio en vervolgens een stationwagon-variant op het programma. Technisch gaat Fiat door met downsizen. Onder het motto, als je het doet, moet je het goed doen, werken de Italianen aan een 0,9-liter 2-cilinder van 90 tot 110 pk. Deze is behalve sneller, ook 20% zuiniger dan de huidige 1.2, onder meer door de montage van een Stop- en Start-mechanisme. Die nieuwe 500 zou in Italië de daar zo succesvolle Smart wel eens ernstig dwars kunnen gaan zitten.
Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Fiat 500
Fiat Fiat 500

PRIVATE LEASE Fiat 500

INFO
Fiat
Fiat
Fiat 500 1.0 Hybrid Cult (3D/6H)
€ 248
 
DirectLease
DirectLease
Fiat 500 1.0 Hybrid Club (3D/6H)
€ 269
 
Fiat 500 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Fiat 500 1.4-16V Lounge Airco Panorama Leer PDC Sport

    Fiat 500 1.4-16V Lounge Airco Panorama Leer PDC Sport

    • 2008
    • 57.670 km

    € 6.295

    Fiat 500 0.9 TURBO 80PK ANNIVERSARIO AIRCO PDC CARPLAY PANODAK NAP

    Fiat 500 0.9 TURBO 80PK ANNIVERSARIO AIRCO PDC CARPLAY PANODAK NAP

    • 2017
    • 97.155 km

    € 10.745

    Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo Lounge + Navigatie

    Fiat 500 0.9 TwinAir Turbo Lounge + Navigatie

    • 2016
    • 54.107 km

    € 11.950

Meer Fiat 500 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Fiat 500 (facelift p.43)

    2165
    • 1 juli 2021
  • Fiat 500e (v.a. € 24.900)

    138
    • 9 april 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat 500 specificaties
  • Fiat 500 occasions
  • Fiat 500 video's
Advies en informatie
  • Fiat 500 tests
  • Fiat 500 gebruikersreviews
  • Fiat 500 index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    Fiat 500e 42kWh Icon (2021)

    9
    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    Fiat 500 1.2 S&S Pop (2010)

    3
    • 25 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    Fiat 500 TwinAir 85 Lounge (2011)

    4
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 (1939)

    Fiat 500 (1939)

    18
    • 20 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat 500C TwinAir 80 Cult (2014)

    Fiat 500C TwinAir 80 Cult (2014)

    3
    • 12 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat 500 TwinAir 60 PopStar (2017)

    Fiat 500 TwinAir 60 PopStar (2017)

    • 28 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Fiat 500C 1.0 Hybrid Launch Edition (2020)

    Fiat 500C 1.0 Hybrid Launch Edition (2020)

    1
    • 12 februari 2021
meer reviews
Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

De nieuwe Fiat 500 is er enkel als EV, en een grote stap voorwaarts ten opzichte van de oude...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu nu ook als 3+1

    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu...

    46
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    24
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Abarth 500e in aantocht!

    Abarth 500e in aantocht!

    46
    • 16 maart 2022
  • Nieuws
    Fiat 500 - Facelift Friday

    Fiat 500 - Facelift Friday

    38
    • 11 februari 2022
  • Achtergrond
    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    De hybride 'Fiat 500' die een Daewoo werd

    17
    • 9 januari 2022
  • Nieuws
    Tweede Fiat 500 voor de helft van de prijs

    Tweede Fiat 500 voor de helft van de prijs

    35
    • 22 november 2021
  • Nieuws
    Op zoek naar een zuinige kleine auto voor 5.000 euro

    Op zoek naar een zuinige kleine auto voor...

    30
    • 31 oktober 2021
Merk
Merk
  • Fiat Ducato - Camper Op de Brug

    Fiat Ducato - Camper Op de Brug

    14
    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Fiat Tipo - Back to Basics

    Fiat Tipo - Back to Basics

    72
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    Fiat 500L krijgt in 2024 elektrische opvolger

    32
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu nu ook als 3+1

    Elektrische Fiat 500 met kleinste accu...

    46
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 125 (1969) - In het Wild

    Fiat 125 (1969) - In het Wild

    40
    • 18 april 2022
  • Nieuws
    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    Fiat 500e krijgt nieuwe topuitvoering

    24
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden