Ferrari lijkt nu na 2035 door te gaan met brandstofauto's
'De ruimte is er'

Nu het verbod op brandstofmotoren per 2035 toch niet zo strikt is als het eerst leek te worden, ziet Ferrari kansen om langer met verbrandingsmotoren door te gaan. Topman Benedetto Vigna reageert positief op de recente ontwikkelingen.
Aanvankelijk zou de EU-regelgeving rond nieuwe auto's per 2035 effectief een streep zetten door alle auto's met verbrandingsmotoren. Nu is er op de valreep toch een uitzondering vastgelegd voor auto's die uitsluitend op duurzame synthetische brandstof rijden. De verwachting is dat dit vooral voor de fabrikanten van (dure) sportieve auto's interessant, omdat de brandstofmotor vooral door hun klanten maar moeilijk is uit te zwaaien en alternatieve brandstoffen waarschijnlijk vrij prijzig worden. Ferrari bevestigt deze verwachting. De topman van het Italiaanse merk reageert verheugd op de aangepaste plannen.
Volgens Benedetto Vigna is het 'interessant', want "het stelt ons in staat om ook na 2036 nog door te gaan met brandstofmotoren", tekent Autonews op. Volgens Vigna heeft Ferrari zelfs al rekening gehouden met een dergelijke aanpassing. Waarschijnlijk heeft Ferrari er actief voor gelobbyd, want Italië gooide onlangs net als Duitsland de kont tegen de krib in het Europese Parlement. Volgens Vigna is er in de financiële plannen voor de komende jaren genoeg ruimte bij Ferrari om naast elektrificatie te werken aan motoren die op synthetische brandstoffen kunnen draaien. De Italiaan is niet bezorgd over de kosten van die brandstoffen. "Het is een nieuwe technologie en zoals bij iedere nieuwe technologie gaan de kosten nog omlaag."
In 2030 moet ondanks dit nieuws Ferrari's volledig elektrische aanbod 40 procent van de verkoopmix beslaan en hybrides nog eens 40 procent. Modellen met puur een verbrandingsmotor zijn dan naar verwachting nog slechts goed voor 20 procent van de verkopen.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.