Ferrari-klapdak gaan we vaker zien

In 2005 Stradale-versie van 575 Maranello

Ferrari Superamerica
Het innovatieve klapdak van de Ferrari Superamerica gaan we de komende tijd vaker zien. Ook heeft Ferrari voor komend jaar nog een nieuwe variant van de 575 M Maranello op het programma staan.

Het innovatieve klapdak van de Ferrari Superamerica gaan we de komende tijd vaker zien. Ook heeft Ferrari voor komend jaar nog een nieuwe variant van de 575 M Maranello op het programma staan.

Het idee voor het klapdak komt bij designhuis Fioravanti vandaan. Zij pasten het voor het eerst toe op de Alfa Romeo Vola concept car. Wanneer het dak wordt ingeklapt, vouwt het 180 graden naar achteren en komt het plat op de achterklep te liggen.
Ferrari adopteerde het daksysteem van Fioravanti en doopte het Revocromico. Aanvankelijk wilde Ferrari het na de Superamerica ook toepassen op de 430 Spider, die voor komend jaar op het programma staat. Naar verluidt hebben de Italianen voor dat model nu toch gekozen voor een conventioneel cabriodak. De nieuwe Maserati Spyder zal hoogstwaarschijnlijk wél zijn voorzien van een Revocromico-dak. Het voordeel van het dak is dat het in opgeklapte toestand vrijwel geen bagageruimte inneemt. Daarnaast kan de constructie ook worden toegepast bij auto's met een middenmotor.
Ferrari zal 499 exemplaren gaan bouwen van de nieuwe Superamerica. Maranello heeft in 2005 nog een verrassing met de 575 M Maranello in petto. Er zal een Challenge Stradale-versie komen. Deze auto zal een flinke knipoog geven naar de 575 GTC die wordt ingezet in de FIA GT klasse.