Ferrari 575M Maranello onthuld
Tijdens de presentatie van zijn nieuwe Formule 1 voor het seizoen 2002 zorgde Ferrari voor een verrassing en onthulde zijn nieuwe GT, de 575M. Maranello. Dit is de eerste 12-cilinder Ferrari die met een versnellingsbak á la Formule 1 is uitgerust.
Tekst Henny Hemmes
Het was niet zonder reden dat Ferrari gisteren naast de Formule 1 voor het nieuwe seizoen ook de 575M Maranello voor het voetlicht bracht. De nieuwe GT is immers de snelste die ooit in Maranello is gebouwd. De 575 is de opvolger van de F550, die in 1996 debuteerde als de opvolger van de Testarossa.
In eerste oogopslag lijkt de 575 slechts een gefacelifte 550, maar - de naam zegt het al - er staat een gewijzigde auto. De cijfers 575 geven aan dat de cilinderinhoud is verhoogd van 5500 tot 5750 cc, terwijl de 'M' niet de aanduiding is voor Maranello zoals menigeen misschien zal denken, maar staat voor de afkorting van 'modified', dat moet benadrukken dat het hier om een op alle vlakken gewijzigde versie gaat.
De uitgebalanceerde styling van de 550 is met opzet zo weinig mogelijk veranderd, maar moest op enkele punten worden aangepast vanwege de technische wijzigingen. Zo hebben de luchtinlaten aan de voorkant een andere vorm en maat, waarbij rekening is gehouden met een verbetering van de aerodynamica. Daarom is er ook een nieuwe voorspoiler toegepast en zijn er andere wielen ontworpen. De verbeterde aerodynamica zorgt voor meer downforce en betere luchtstroom rond de wielen.
Verder hebben de koplampen een nieuwe vorm en zijn ze voorzien van Xenon-lampen en koplampwissers.
Meer vermogen, hoger koppel
Er mag dus op het gebied van design weinig zijn gebeurd, de technische vernieuwingen zijn niet onaanzienlijk en maken van de nieuwe Ferrari een ware raket. Daarvoor zorgt de gewijzigde 12-cilinder uit de 550. Hij kreeg niet alleen meer cilinderinhoud, maar bovendien een hogere compressieverhouding en nieuw gevormde inlaatkanalen. Samen met meer algemene wijzigingen zorgt dit voor meer vermogen en een hoger koppel. Met 515 pk bij 7250 tpm en een maximum koppel van 589 Nm bij 5250 is dat een winst van 30 pk en 20 Nm. Daarbij is het koppel vooral in het gebied tussen 1000 en 4000 tpm met bijna 10 % toegenomen.
F1 Transmissie en versnellingsbak
De ideale gewichtsverdeling met een gelijke spreiding over voor en achteras met de bestuurder aan boord, wordt bereikt door de toepassing van een achteras waarin de versnellingsbak en het zelfblokkeerende differentieel zijn gemonteerd. De 6-bak van de nieuwe 575M Maranello is ook uitgerust met een elektro-hydraulische bedieningsunit die achter in de auto is geplaatst. Hiermee wordt een snelle reactie van schakelunit bereikt terwijl bovndien de warmteontwikkeling onder controle is. Verder is de schakeling aan het stuur verbeterd, terwijl de bestuurder bovendien de keuze heeft om met de pook sportief te schakelen, waarbij bovendien de demping van het onderstel is gekoppeld aan de keuze van de versnellingen.
Dat systeem, gebaseerd op onafhankelijke demping van alle vier hoeken van de auto heeft een grote invloed op de wegligging. Het systeem kiest de ideale rij-hoogte voor alle condities, met twee keuzemogelijkheden: Sport, voor verbeterde tractie en Comfort, voor een comfortabeler karakter, waarbij oneffenheden in de weg goed worden verwerkt.
Interieur vernieuwd
Het interieur van de 575 is behoorlijk onder handen genomen. Het dashboard is nieuw en alle klokken zijn ondergebracht in het paneel achter het stuur, waarbij de toerenteller centraal staat. De nieuwe stoelen kunnen op zes manieren elektrisch worden versteld en de bestuurderstoel heeft een geheugen-functie. Gewijzig zijn verder het stuur en de deurpanelen.
't Is nog niet bekend wanneer de Ferrari 575M Maranello op de Nederlandse markt zal verschijnen.
Motor: V12, 65°, 4 kl./cil, cil. inh.5748 cc boring x slag 89,0 x 77,0 mm, compressieverh. 11:1, max. vermogen 379 kW/515 pk bij 7250 tpm, max. koppel 588,6 Nm bij 5250 tpm.
Prestaties: topsnelheid 335 km/h, 0-100 km/h in 4,25 s.