AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fehac: 'klassiekers niet weren uit A'dam'
13
De Fehac, de organisatie die de belangen van klassiekerbezitters behartigt, praat met de gemeente Amsterdam om een uitzondering te maken voor oldtimers bij milieuzones die binnenkort worden ingevoerd.
De Fehac (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsenclubs) is daags na de bekendmaking van de plannen van de gemeente Amsterdam om de fijnstof in de lucht te verminderen, gaan praten met verantwoordelijk wethouder Herrema. Bij de plannen worden auto's zonder katalysator en roetfilter verboden binnen de ring A10.
De Fehac wil dat een uitzondering wordt gemaakt voor klassieke auto's. De organisatie stelt dat er te weinig wordt gereden met deze auto's om een verschil te maken in de uitstoot van fijnstof. 'Het gemiddelde kilometrage van een auto die ouder is dan 25 jaar, ligt op 1.900 kilometer per jaar," aldus de club. Verder benadrukken ze dat een klassieke auto een belangrijke vrijetijdsbesteding is van de eigenaar en een verbod daarop een inbreuk op de privésfeer van zijn baasje. In Nederland worden auto's van 25 jaar en ouder beschouwd als klassiekers. Dit jaar bereiken auto's met bouwjaar 1983 dus die status.
De Fehac haalt verder een rapport aan van het Duitse Bundesumweltamt waaruit blijkt dat de helft van de fijnstof in de lucht van het wegverkeer wordt veroorzaakt door remstof en banden. "Auto's met lpg of katalysator, ook wanneer ze nog geen 25 jaar oud zijn en van voor 1992 dateren, mogen daarom niet zomaar worden uitgesloten. Historische vrachtwagens maken nog minder kilometers dan personenauto's en bestelwagens. Daarom mogen die, net als campers van 25 jaar en ouder, niet worden geweerd," verklaart de Fehac. De Federatie vraagt zich af of de nieuwe regels van de gemeente Amsterdam niet indruisen tegen het Europees en nationaal recht.
In de Duitse umweltzones wordt ook een uitzondering gemaakt voor klassieke auto's. In Italiaanse steden waar milieuzones gelden mogen klassiekers daarentegen niét naar binnen; al wordt soms een uitzondering gemaakt voor de Fiat 500 omdat die daar als rijdend erfgoed wordt beschouwd.
Lees ook
Gebruikersreview

Honda Accord 2.0 SE (1993)
Nieuws
Deze Peugeot 304 Coupé is lekker 'dans son jus' - In het wild
Nieuws
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood
Gebruikersreview

Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
Autotest