Faraday Future: geheimzinnige nieuwkomer
Tesla heeft er een concurrent bij
Regelmatig duiken er in en om Silicon Valley bedrijven op die autofabrikant willen worden. Nu is het de beurt aan het geheimzinnige bedrijf Faraday Future, dat van plan is om het leven van Tesla zuur te maken.
Met sommige van die nieuwkomers, zoals Fisker, loopt het slecht af. Het 12 jaar jonge Tesla houdt het tot nu toe langer vol. Deze fabrikant richt zich uitsluitend op innovatieve, volledig elektrische auto's die op vele manieren verbonden zijn met internet en daar zelfs software-updates mee ontvangen.
Maar datzelfde, verlieslijdende Tesla wordt nu alweer bedreigd door een andere nieuwkomer: Faraday Future (FF). Deze start-up heeft ambities die verdacht veel lijken op de plannen van Tesla. Het bedrijf is neergestreken in het voormalige Nissan-hoofdkantoor in Gardena, ten zuiden van Los Angeles, en zou inmiddels 400 mensen in dienst hebben.
Niemand had er ooit van gehoord, maar begin november maakte Faraday Future ineens zijn plannen bekend. Het bedrijf zegt een miljard dollar te gaan investeren in een autofabriek, die gevestigd moet worden in Californië of in een andere Amerikaanse staat. Verder wil Faraday niet prijsgeven wie de eigenaar of – belangrijker nog – de geldschieter is. Volgens onbevestigde berichten zou het een Chinese miljardair zijn: Jia Yueting, de oprichter van een Chinese variant op online videodienst Netflix.
Topmensen van Tesla en BMW
Faraday Future zegt enkele voormalige topmanagers van Tesla in dienst te hebben genomen en ook een designer die bij BMW aan de elektrische modellen i3 en i8 gewerkt heeft. Omdat het bedrijf zich verder in stilzwijgen hult, wordt er in Amerikaanse media al druk gespeculeerd wie hierachter kan zitten. Gaan wellicht de plannen van Apple schuil achter deze geheimzinnige autofabrikant?
Faraday Future wil in 2017 zijn eerste auto op de markt brengen. En kort daarna al zal het modellenpalet compleet zijn met maar liefst zeven verschillende auto's. Interessant is ook dat Faraday Future zegt dat het geld niet zozeer met de auto's zal worden verdiend, maar vooral met internetservices, apps en infotainment. Faraday ziet een auto als een smartphone: de omzet groeit vanzelf, zodra de consument het apparaat in gebruik heeft genomen.