Facelift Friday: Skoda Felicia
In lijn met de Octavia
De Felicia volgde de Favorit op en hoe charmant die auto ook is, de Felicia is lichtjaren moderner. Skoda kreeg het voor elkaar om op het platform van de Favoriet een modern ogende compacte hatchback neer te zetten met een weinig spannend, maar wel strak koetswerk. Bovendien verscheen de Felicia in een opmerkelijke verzameling carrosserievarianten, waardoor er een breed publiek kon worden aangesproken. Behalve de - altijd vijfdeurs - hatchback was er een stationwagon, maar de Felicia verscheen ook als tweedeurs pick-up en een bestelversie, de opmerkelijk ogende VanPlus. Die laatste wordt in Nederland zelden gezien, maar de pick-up kwam iets vaker voor. Op basis van dit tweedeursmodel, een opmerkelijke koetsvorm voor een reguliere personenauto, verscheen bovendien de opmerkelijke Fun. Met een verschuifbare tussenwand met daarin twee extra zitplaatsen baart die steevast gele uitvoering nog altijd opzien.
Hoe leuk ook, zo'n Fun zorgt natuurlijk niet voor de aantallen. De hatchback en Combi wisten echter een behoorlijke hoeveelheid West-Europese kopers te verleiden. Volkswagen zag die potentie ook en nam begin jaren 90 al een hap uit het Tsjechische merk. Het aandeel van de Duitsers werd steeds groter en in 1998 had Volkswagen 70 procent in handen. Dat kwam onder meer tot uiting in de volledig op Volkswagen-techniek gebaseerde Octavia, maar ook de Felicia beschikte inmiddels over Duitse motoren. Aan de buitenkant oogde de Octavia echter beduidend moderner en dus kreeg de Felicia in 1998 een nieuwe neus aangemeten. Met een stoere, rechthoekige grille, iets grotere koplampen en een moderne bumper werd het familiegezicht hersteld, maar moderner is niet altijd beter. Welke Felicia heeft jouw voorkeur?
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen