Facelift Friday: Renault Laguna I

Zwart voor, oranje achter

Facelift Friday: Renault Laguna I
Facelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna IFacelift Friday: Renault Laguna I

De eerste Renault Laguna markeerde in 1993 het begin van een nieuw hoofdstuk in de designgeschiedenis van Renault. De strakke lijnen van Renaults met 2 cijfers als typenaam maakten plaats voor wulpse vormen. In ’98 werden die wulpse vormen toch weer een beetje strakgetrokken.

Van de 21 naar de Laguna, het moet een grote schok zijn geweest. De naamsverandering hield dan ook veel meer in en markeerde bij Renault de lancering van een geheel nieuwe ontwerpstijl. In navolging van de eerste Laguna maakte de wereld in ’95 bijvoorbeeld kennis met de opvolger van de 19, de Mégane. Die beschikte net als z’n grote broer over een motorkap die in het midden doorliep tot in de grille, stoere koplampen en deels zwarte achterlichtunits.

Het vellen van een waardeoordeel hoort niet bij onze taken, maar met de kennis van nu durven we te stellen dat de eerste Laguna een geslaagd ontwerp bleek dat bovendien aardig lang houdbaar was. Het model werd daarbij geholpen door de facelift van ’98, die de levensduur wist op te rekken tot de komst van de totaal strakgetrokken Laguna II in 2001.

Bij de ‘straktreksessie’ kreeg de Laguna nieuwe, gladdere bumpers met ronde mistlampen, andere kleuren en wielen en koplampunits uit één stuk met een donker binnenwerk. De achterlichten van de liftbackversie verloren hun duistere aard juist. Hier maakte het zwart van de richtingaanwijzers en achteruitrijlichten plaats voor een helder oranje baan, aan de onderzijde bijgestaan door een rode baan.

Bij de stationwagenversie waren de verschillen aan de achterzijde aanzienlijk minder goed te zien. De meest praktische Laguna viel vanaf het begin al op, dankzij z’n ogenschijnlijk ‘opgelegde’ kont en hoog gemonteerde achterlichtunits.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.