AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Facelift Friday: Mercedes-Benz SL-klasse (R230)

Van klassiek naar modern

Facelift Friday Mercedes S-klasse
Mercedes SL-klasse R230 pre-facelift
Mercedes-Benz SL-klasse R230 facelift
Mercedes SL-klasse R230 pre-facelift
Mercedes-Benz SL-klasse R230 facelift
Mercedes SL-klasse R230 pre-facelift
Mercedes-Benz SL-klasse R230 facelift
Mercedes SL-klasse R230 pre-facelift
Mercedes-Benz SL-klasse R230 facelift
Auto's worden fris gehouden door ze na een aantal jaar te onderwerpen aan een facelift. Dat kan bijzonder uitpakken als in de tussentijd de designtaal is veranderd.

Mercedes trok tijdens de IAA van Frankfurt in 2001 een nieuwe SL-klasse uit de hoge hoed. Generatie R230 was een typische Mercedes van z'n tijd en kreeg dan ook een klassiek gelijnde koets mee met veel chroom en aan weerszijden van het front twee ronde lichtunits. In 2006 werd het model zeer subtiel aangescherpt. Van een licht gewijzigde voorbumper met grotere luchtinlaten tot achterlichtunits met witter glas voor de achteruitrijlampen.

Zo subtiel als de opfrisbeurt in 2006 was, zo rigoureus waren de wijzigingen twee jaar later. In 2008 voorzag Mercedes de over het algemeen klassiek vormgegeven SL-klasse van een scherper getekend front dat stukken agressiever de wereld in priemde. Daarmee paste de SL-klasse beter bij bijvoorbeeld de C-klasse van die tijd. Powerdomes op de motorkap, een grille met slechts één lamel, de update kon niet ieders goedkeuring wegdragen.

Tot 2012 mocht de R230 het uithouden, waarna hij werd vervangen voor de huidige generatie die ook binnen korte tijd zal worden bijgepunt.

Lezersreacties (57)

Reageren