Facelift Friday: Lexus RX

Nog meer scherpe randjes

Lexus RX 450h
Lexus RX 450h President LineLexus RX 450hLexus RX 450h President LineLexus RX faceliftLexus RX 450h

Nagenoeg een jaar geleden presenteerde Lexus een vernieuwde versie van z’n RX, die met afstand de populairste auto van het merk is. Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de grote SUV te zijn veranderd, maar bij een tweede blik komen toch de nodige verschillen naar boven.

De Lexus RX dankt z’n populariteit in belangrijke mate aan de Verenigde Staten, waar deze naar Europese maatstaven toch echt heel forse SUV al 15 jaar de populairste premium-auto is. Niet zo gek dus, dat Lexus zo’n belangrijk product regelmatig bijvijlt. Evenmin raar is dat het merk daarbij z’n bestaande kopersgroep niet voor het hoofd wil stoten. De wijzigingen zijn dus subtiel, maar zeker niet onbelangrijk.

Aan de voorkant vallen als eerste de koplampen op. De lichtunits hebben grofweg dezelfde vorm als voorheen, maar zijn tegelijkertijd net even wat breder en platter. Daarmee volgen ze de lijn die bij de pre-facelift-RX al in de bumper te zien was tussen de lichtunits en de grille, alsof het altijd al zo had moeten zijn.

De grille blijft natuurlijk van het opvallende ‘Spindle’-type, maar is tegelijkertijd nét even anders van vorm. Door aan de onderkant een randje af te schaven oogt het hekwerk nét wat minder omvangrijk, terwijl de verder naar binnen gedrukte flanken de opvallende vorm benadrukken. De indeling is ook anders: want de lamellen van weleer zijn vervangen door een opvallende, L-vormige elementen.

Zoals gebruikelijk ging ook de rest van de voorgevel op de schop. De hooggeplaatste mistlampen worden naar een plek in de voorspoiler verdrongen, zodat de bumper net wat strakker oogt dan voorheen.

Aan de achterkant kregen de lichtunits een nieuwe indeling. Waar het rood voorheen onder het witte glas van de richtingaanwijzers werd geplaatst, is dit nu precies omgekeerd.

Het interieur lijkt bij een snelle blik identiek aan de pre-facelift-RX, maar er is toch een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Zo staat het centrale scherm dichterbij de bestuurder. Niet zonder reden: het is een touchscreen. Daarmee is een belangrijk kritiekpunt van de RX, namelijk de door velen als omslachtig ervaren controller-bediening, onderuit gehaald. In plaats van de controller is er nu een touchpad, voor wie dat fijner vindt dan het beroeren van het scherm.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.