Facelift Friday: Lamborghini Huracán

De vierde kont

Lamborghini Huracán Evo

Eerder deze week maakten we kennis met de Lamborghini Huracán Evo, een aangescherpte versie van Lambo’s in 2014 geïntroduceerde ‘instappertje’. Met name aan de achterzijde is veel veranderd, waardoor er alle reden is om het model met zijn voorgangers te vergelijken.

‘Voorgangers’, in meervoud inderdaad, want de Huracán was er voor de Evo-introductie al in zes versies. Zowel coupé als Spyder verscheen als vierwielaangedreven LP 610-4, als iets minder krachtige, achterwielaangedreven LP 580-2 ‘RWD’ en als razendsnelle topper, de Performante. De Evo is er vooralsnog alleen als coupé in de vierwielaangedreven variant en die weet de Performante qua vermogen en snelheid te evenaren. De V10 levert in zijn laatste vorm 640 pk en 600 Nm, wat de nieuwste Lambo een 0-100-tijd van niet meer dan 2,9 seconden bezorgt.

Evolutielijn

Wie meer wil weten over de auto kan zijn hart hier ophalen, want op Facelift Friday concentreren we ons als vanouds op het uiterlijk. Dat is gezien de eerdere drie versies in feite aan zijn vierde hoofdstuk begonnen. Met name aan de achterkant is het verschil goed te zien. We gaan ze allemaal af:

De originele Huracán, de LP 610-4 dus, heeft een vrij smalle grille die beide achterlichten met elkaar verbindt. Aan de onderzijde van de achter-‘bumper’ vinden we een zwarte diffuser, waarin behalve de kentekenplaat ook de vier eindstukken van de uitlaat een plekje krijgen.

Bij de RWD-versie is een groter ‘rooster’ te vinden, dat bovendien is opgesplitst in drie segmenten. Deze Huracán is bovendien voorzien van een glazen achterruit in plaats van lamellen, maar die was ook op de vierwielaangedreven versie als optie verkrijgbaar.

De Performante is eenvoudig te onderscheiden van zijn ‘mindere’ broertjes. De twee uitlaateindstukken steken brutaal halverwege de kont uit het achterste en een groot gedeelte van de kont is zichtbaar opgetrokken uit New Forged Composite, een bijzonder licht materiaal. De enorme achtervleugel is onmogelijk te missen.

De Evo keert terug naar de eendelige grille, maar combineert die met uitlaten in de stijl van de Performante. De gehele auto oogt nog wat breder dan voorheen en het opvallende geïntegreerde spoilertje maakt het leven van autospotters aanzienlijk makkelijker.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum