Facelift Friday: Hyundai i20
Met of zonder Fluidic Sculpture-lijnen
Het is 2001 als Hyundai tijdens de Tokyo Motor Show met de TB vooruitblikt op een nieuwe B-segmenter. Het studiemodel - waarvan men dacht dat het productiemodel de Accent zou opvolgen - droogde in 2002 op als Getz, een auto die het door Hyundai gevonden gat tussen de Atos en de Accent opvulde. Liefst 7 jaar mocht de dappere Koreaan laten zien waartoe Hyundai in staat was, alvorens met pensioen te gaan en in de eerste generatie i20 een opvolger te vinden.
De in 2008 gelanceerde i20 stond op een hagelnieuw platform dat door Hyundai's ontwikkelingsafdeling in Rüsselsheim tot stand kwam. Met zijn wielbasis van 2,53 meter bood hij stevig wat interieurruimte. Onder de kap 1,2-, 1,4-, en 1,6-liter benzinemotoren, al kon er ook gedieseld worden met een 1,4- of 1,6-liter CRDi-dieselmotoren. De oer-i20 kreeg weleens het commentaar sterk op de Opel Corsa te lijken. Daar kwam in 2012 enige verandering in.
2012 was namelijk het jaar waarin Hyundai zijn i20 overgoot met zijn destijds nieuwe Fluidic Sculpture designtaal. Er werd een serieuzer en meer eigen gezicht op de voorzijde van de i20 geplaatst. De achterlichtunits werden opnieuw ingedeeld en ook het bumperwerk ging hier op de schop. De dieselmotoren van voorheen maakten plaats voor een 1.1 CRDi, een blok waarmee de i20 direct de zuinigste niet-hybride op de Nederlandse automarkt wist te worden.
We schoppen de bal weer naar jullie. Welke i20 is het best gelukt? Het origineel uit 2008 of de Fluidic Sculpture-editie uit 2012?
PRIVATE LEASE Hyundai i20
